نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 06:53

بسته‌های کمکی سوئد و بلغارستان برای اوکراین

سوئد و بلغارستان بسته‌های کمکی جدیدی را برای اوکراین اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دولت سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که سوئد بسته کمک‌های بشردوستانه جدیدی را برای اوکراین به ارزش ۳۵.۵ میلیون دلار برای رفع فوری‌ترین نیازهای شهروندان اوکرایننی تصویب کرده است.

دولت سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت بسته جدیدی از کمک‌های بشردوستانه را برای اوکراین اختصاص می‌دهد. این بسته به ارزش ۳۸۰ میلیون کرون سوئد (۳۵.۵ میلیون دلار) با هدف رفع فوری‌ترین نیازها و برجسته کردن نقش مهم سازمان‌های جامعه مدنی است.»

یوهان فورسل وزیر تجارت خارجی سوئد خاطرنشان کرد که بسته جدید بشردوستانه منافع زیادی برای اوکراین خواهد داشت.

پیشتر در اوایل ژوئن، دولت سوئد یازدهمین بسته کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۲۵۰ میلیون کرون سوئد را تصویب کرده بود که از جمله شامل آموزش خلبانان اوکراینی در هواپیماهای جنگنده چند منظوره JAS Gripen سوئدی است.

از سوی دیگر، دولت بلغارستان نیز اعلام کرد که این کشور بسته کمک نظامی جدیدی را برای اوکراین تصویب کرده است.

پیشتر در اوایل نوامبر ۲۰۲۲، پارلمان بلغارستان تحویل تسلیحات به اوکراین را تصویب کرده بود. هممچنین در ماه دسامبر سال گذشته، موافقتنامه کمک نظامی بین وزارتخانه‌های دفاع هر دو کشور به تصویب پارلمان بلغارستان رسید.

رسانه‌های بلغارستانی با تائید خبر کمک به اوکراین گزارش دادند: «شورای وزیران بسته جدیدی از کمک‌های نظامی-فنی برای اوکراین را بر اساس تصمیم مجلس ملی در ۹ دسامبر ۲۰۲۲ به تصویب رسانده است.»

در این بیانیه آمده است که کمک نظامی به اوکراین استانداردهای نیروهای مسلح بلغارستان را نقض نمی‌کند و آمادگی رزمی آنها را تضعیف نمی‌کند. گفته شده این کمک‌ها شامل تسلیحات نظامی سبک و تجهیزات نظامی است.

روز گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور با الکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزرای دفاع آمریکا و اوکراین در این تماس تلفنی، درباره امنیت منطقه و پویایی میدانی کی یف گفتگو کردند.

در این بیانیه بر ادامه حمایت‌های بی دریغ آمریکا از اوکراین تاکید و ادعا شد که اولویت‌ها در زمینه کمک‌های امنیتی برای رفع نیازهای اوکراین در جنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است! وزرای دفاع دو کشور بر ادامه تماس نزدیک تاکید کردند. وزیر دفاع آمریکا روز شنبه هفته جاری در سخنانی ادعا کرده بود که کشورش از اوکراین تا زمانی که طول بکشد، حمایت خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شده بود که کرملین مسیر تجاوز و جنایت را انتخاب کرده، اما مردم اوکراین و ارتش این کشور با شجاعت به آن پاسخ دادند.

آمریکا و اروپا اتحادیه اروپا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، میلیاردها دلار در قالب کمک مالی، نظامی و بشردوستانه، به کی‌یف کمک کرده است. مسکو همواره تاکید کرده که آموزش نظامی، ارسال و تأمین اسلحه برای اوکراین، به مثابه مداخله غیرمستقیم در جنگ بوده و تسلیحات ارسالی غرب برای کی‌یف، اهدافی مشروع برای ارتش روسیه خواهد بود.

دیروز همچنین آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای ادعا کرد که روستای ریونوپیل در منطقه دونتسک تحت کنترل ارتش این کشور در آمده است!

معاون وزیر دفاع اوکراین در بیانیه خود با ادعای اینکه در مقابل تهاجم روسیه در جبهه شرقی به موفقیت‌هایی دست یافته اند از تداوم پیشروی کی یف خبر داد.

در این بیانیه ادعا شده است: روستای ریونوپیل تحت کنترل نیروهای دفاعی ما قرار گرفته است. به پیشروی ادامه می‌دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312146

مهمترین اخبار ایران و جهان: