نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 19:46

حل دغدغه معیشتی کتابداران را پیگیر هستیم

اردبیل- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت:‌ حل مشکلات و دغدغه‌های معیشتی کتابداران را پیگیر هستیم و تا حصول نتیجه این پیگیری‌ها ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی عصر سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در نشست مطبوعاتی در اردبیل اظهار کرد: ما نیروهای حجمی و شرکتی کمتری در نهاد کتابخانه‌های عمومی داریم و بخشی از نیروهای ما به صورت ساعتی و در قالب نیروهای قراردادی فعالیت می‌کنند که تعیین تکلیف این نیروها جز اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصلی است.

وی تصریح کرد: در ۲۴ آبان با حضور رئیس جمهور دغدغه کتابداران و مشکلات معیشتی آنها را مطرح کردیم و در این سه ماه پیگیری جدی در این زمینه انجام شده و به رغم محدودیت منابع دولت، قول مساعد برای حل این مشکلات و گره‌گشایی از نارسایی‌ها را دادند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در سال آینده به بهبود وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان این نهاد کمک کرده و بحث مزایای رفاهی را نیز برقرار کنیم.

رمضانی در مورد اعمال ۵۰ درصد فوق‌العاده برای کتابداران افزود: تاکنون ۳۵ درصد این مبلغ اعمال شده و در سال آینده پیگیری خواهیم کرد تا ۵۰ درصد به شکل کامل برای این کارکنان اعمال شود.

وی در مورد اهداف سفر به استان اردبیل با هدف شناخت و آشنایی با مسائل و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی هفت هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل داریم که در ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور فعالیت می‌کنند که یک‌هزار کتابخانه مشارکتی نیز در این حوزه فعال هستند.

رمضانی باز طراحی کتابخانه مرکزی اردبیل را از اولویت اصلی بیان کرد و ادامه داد: در کنار این باز طراحی، تکمیل پروژه‌های عمرانی در این استان در هدف‌گذاری اصلی ما قرار دارد.

وی ضرورت تکمیل آمفی‌تئاتر و سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اردبیل را یادآور شد و اضافه کرد: کار اصلی ما فعالیت‌های فرهنگی و نرم‌افزاری است و سایر دستگاه‌های عمرانی، پروژه‌ها را با تأمین منابع و اعتبار مورد نیاز پیگیر هستند.

رمضانی از طراحی جدید جشنواره کتابخانه رضوی خبر داد و بیان کرد: فراخوان آن منتشر شده و با همکاری تولیت آستان قدس رضوی سعی می‌کنیم تا سال آینده جشنواره کیفی‌تر در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی دستگاه صد درصد فرهنگی است و ما فعالیت‌های فرهنگی مؤثری را انجام می‌دهیم که نمونه آن برپایی ۳۰۰ محفل ادبی و فعال کردن ۱۳ کتابخانه خاص کودک و نوجوان در کشور است.

رمضانی از راه‌اندازی کمپین «هدهد سفید» با هدف ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان خبر داد و تصریح کرد: با همکاری شبکه پویا برنامه‌های این کمپین به صورت متنوع در حال پخش است.

وی گفت: ما باید از ظرفیت کتابخانه‌ها بیش از این استفاده کنیم و در استان اردبیل ۶۲ درصد برنامه‌های تعریف شده در چشم‌انداز تحققی عینی پیدا کرده است.

رمضانی افزود: در کنار افزایش تعداد کتابخانه‌ها باید دسترسی به کتابخانه‌ها نیز راحت‌تر باشد تا ما با دغدغه‌ها و مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو نشویم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فضای فرهنگی استان را مناسب و در مسیر حل دغدغه‌ها و نارسایی‌ها اعلام کرد و ادامه داد: همبستگی خوبی را در حوزه فرهنگی در استان اردبیل شاهد و ناظر هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1064346

مهمترین اخبار ایران و جهان: