نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 15:44

ضرورت فعالیت ثبت احوال در سرشماری نفوس

بیرجند- رئیس سازمان ثبت احوال کشور از آمادگی برای برگزاری سرشماری آینده کشور خبر داد و گفت: ثبت احوال باید تمام اطلاعات هویتی افراد حاضر در ایران را در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم کارگر ظهر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید ثبت احوال استان با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن، خراسان جنوبی را از مهم‌ترین بخش‌های کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و کشاورزی دانست و افزود: توانمندی‌های خاصی در این استان وجود دارد.

وی بیان داشت: پرورش افراد بزرگی در این دیار سبب شده که در طول تاریخ این منطقه در کشور صاحب نام و اثر باشد.

به گفته کارگر، سازمان ثبت احوال در طول یک قرن که از شروع ارائه خدمات هویتی خود را در کشور می‌گذرد، سازمان موفقی بوده است و مأموریت‌های خود را به خوبی انجام داده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: این سازمان از سازمان‌های زیربنایی و حاکمیتی در کشور بوده که ارائه بسیاری از خدمات در کشور منوط به اطلاعات موجود در این سازمان است.

کارگر با اشاره به ثبت چهار واقعه حیاتی در این سازمان گفت: افراد از بدو تولد تا بعد از مرگ با این سازمان در ارتباط هستند و همه از خدمات آن بهره مند می‌شوند.

به گفته وی در طول زمان تحولات خوبی در عرصه‌های مختلف در این سازمان به عنوان پیشرو در استفاده از تکنولوژی‌های روز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اگر این سازمان پیشرفت کند دیگر سازمان‌های مرتبط با آن هم مجبور به ایجاد تحول می‌شوند، ادامه داد: جایگاه ثبت احوال در گذشته به خوبی معرفی نشده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به جذب ۱۰۰ درصد اعتبارات این سازمان در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه ثبت احوال افزایش قابل توجه‌ای خواهد داشت.

کارگر با بیان اینکه توانمندی‌های جدیدی سال گذشته در این سازمان ایجاد شد، افزود: این موضوع سبب تولید انبوه کارت‌های ملی شد و با گرفتن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت، کارت‌های ایرانیان خارج از کشور هم صادر شد و ۱۶ نمایندگی خارج از کشور در این ارتباط فعال شدند.

به گفته وی تاکنون ثبت احوال در زمینه نرخ باروری ورود نکرده بود و قرار بود با توجه به آمار یک دهه گذشته برآورد لازم در این خصوص انجام شود که از خرداد سال جاری اقدام لازم را در این باره انجام دادیم.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود تولید و انتشار آمارهای انسانی برعهده ثبت احوال بوده که تاکنون این مورد عملیاتی نشده است.

کارگر تصریح کرد: مدیرکل ثبت احوال یکی از افراد تأثیرگذار در شورای برنامه‌ریزی هر استان باید باشد و هر استانی که از اطلاعات هویتی به خوبی استفاده کند از استان‌های موفق تر خواهد بود.

وی از اعلام آمادگی این سازمان برای برگزاری سرشماری آینده با کمترین هزینه وبا دقت بیشتر خبر داد و افزود: بساط استعلام‌های گوناگون در کشور باید از طریق ثبت احوال برچیده شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت احوال باید همه اطلاعات مربوط به ایرانیان داخل و خارج از کشور را داشته باشد، گفت: مشکل مربوط به نرخ باروری را در استخدام‌های جدید با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حل کردیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه مجوز ایجاد اداره کل امنیت در این سازمان را گرفته‌ایم، ادامه داد: باید ثبت احوال از پایگاه خانواده به پایگاه خانوار تبدیل شود و خیلی از توانمندی‌ها ثبت احوال را تاکنون معرفی نکرده‌ایم و حرکت ما به سمت یک سازمان هوشمند است تا بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کنیم.

به گفته کارگر جای بانک انسانی در کشور خالی است و حضور چهار بار وزیر کشور در این سازمان نشانگر اهمیت آن است.

وی با تشکر از مهرآور مدیر کل سابق ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان داشت: پنج هزار و۵۰۰ کارمند در این سازمان به مردم خدمت ارائه می‌کنند و معتقدم مدیران کل از نیروهای این سازمان و از افراد بومی هر استان باید انتخاب شوند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: رؤسای ادارات شهرستان‌ها هم باید از طریق کمیته انتصابات این سازمان منصوب شوند تا علاوه بر پشتیبانی از آنها از حجم فشارهای گوناگون بر آنها کاسته شود.

بنا به گفته وی، «مرتضی امیرآبادی زاده» مدیرکل جدید ثبت احوال خراسان جنوبی از نیروهای بومی این استان است که در استان‌های دیگر مشغول خدمت بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 968046

مهمترین اخبار ایران و جهان: