نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 15:10

زبان «اربعین حسینی» فصل مشترک در فرهنگ و هنر است

چذابه- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: زبان اربعین، فصل مشترک فرهنگ رسمی، هنر رسمی، فرهنگ عمومی و هنر غیر رسمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجید امامی صبح امروز یکشنبه در بازدید از پایانه مرزی چذابه و موکب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم به دلایل مختلف اقتصادی یا اجتماعی از بسیاری عرصه‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله موسیقی فاخر، نمایش، هنرهای تجسمی، کتاب و کتاب خوانی و حتی هنرهای مردمی مثل نمایش عروسکی کمی فاصله گرفته‌اند.

وی افزود: زبان امام حسین (ع) و زبان اربعین، فصل مشترک فرهنگ رسمی، هنر رسمی، فرهنگ عمومی و هنر غیر رسمی است به عبارت دقیق‌تر هرچه از ظرفیت اربعین استفاده کنیم، سلیقه و رژیم غذایی فرهنگی جامعه را ارتقا می‌دهیم و فواصل ایجاد شده را جبران می‌کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی، شعر و شاعری، کتاب و کتابخوانی اگر بخواهد وارد زندگی مردم شود باید اربعینی باشد.

امامی با بیان اینکه از سال گذشته با دستور و پیگیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان و دستگاه‌های فرهنگی استان موکب‌های فرهنگی در پایانه‌های مرزی راه اندازی شد، تصریح کرد: قطعاً این مواکب درصدی از نیازها و شور مردم را در ورود و خروج از مرز پوشش می‌دهد اما یک تلاش است تا اصحاب هنر بیشتر و جدی تر با زندگی مذهبی مردم عجین شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: نیاز است فضاها و صحنه‌های پایدارتر و جدی تری در زمینه فرهنگی در پایانه‌های کشور درست شود که به وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد آن را داده‌ام تا در بهترین نقاط چند پایانه مرزی فضایی را برای این حوزه داشته باشند؛ البته شهرستان‌ها و استان‌های مختلف تولیدات فرهنگی و هنری بسیاری دارند که بهترین فضای مصرف و مخاطب آن اربعین است.

امام گفت: در حال حاضر تمام استان‌ها اجرای نمایش‌های مذهبی دارند؛ یکی از بزرگترین جشنواره‌های تئاتر و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد، جشنواره نمایش‌های سنتی و آئینی است که مهرماه برگزار خواهد شد و باید کاری انجام دهیم تا مردم از این آثار استفاده کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: به طور مشخص یکی از ایرادات کار ما این بود که خوراک و فعالیت‌های فرهنگی متناسب با زائران اردو زبان نداشته‌ایم که باید سال‌های آینده با مبلغین و کارشناسان اردو زبان صحبت کرده و با برنامه‌های به زبان اردو این مسئله را جبران کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483202

مهمترین اخبار ایران و جهان: