نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 12:32

استفاده از نیروگاه خورشیدی در مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی نسل چهارم سلول‌های فتوولتائیک کشور در شهرستان کیار این استان آغاز شد.

حسین برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های پاک در مزراع یکی دیگر از روش‌های نوین کشاورزی است که در کشورهای دنیا به سرعت رشد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی نسل چهارم سلول‌های فتوولتائیک کشور در شهرستان کیار این استان آغاز شد.

وی تصریح کرد: نسل چهارم نیروگاه‌های خورشیدی تولید پراکنده و مقیاس کوچک سلول‌های فتوولتائیک با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و با مشارکت دانشگاه فناوری Nanyang سنگاپور با استفاده از فناوری نانو ذرات پلیمری به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های به‌روز و کارآمد مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی در شهر دستناء شهرستان کیار به بهره‌برداری رسید.

برزگر افزود: از طریق استفاده از نانو ذرات پلیمری میزان بهره‌وری از سلول‌های خورشیدی در طرح پایلوت اجرا شده به‌میزان ۲۷ درصد افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: این فناوری به‌صورت مشترک با یکی از دانشگاه‌های پیش‌رو در سنگاپور و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به‌ظرفیت ۲۵ کیلووات و با بیش از سه سال کار تحقیقاتی و مدت زمان تست آزمایشی چهار ماه به بهره‌برداری رسید.

برزگر یادآور شد: ظرفیت بالای تابش (۳۲۰ روز آفتابی در منطقه)، زاویه تابش، عرض جغرافیایی و میانگین پایین درجه حرارت از مهم‌ترین خصوصیت‌های شهر دستناء برای اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این منطقه یکی از مستعدترین مناطق برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای انتقال شبکه برق در بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری به‌علت شرایط سخت کوهستانی گفت: استفاده از نسل چهارم سلول‌های خورشیدی با توجه به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه مقرون به‌صرفه است.

برزگر تاکید کرد: در همین راستا ترکیب کشاورزی، برق و فناوری آگریولتاییک، استفاده از صفحات خورشیدی در بالای مخازن و کاهش تبخیر، استفاده از پنل‌های خورشیدی در زمینه پرورش ماهی ضروری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474902

مهمترین اخبار ایران و جهان: