نیوز سیتی!
14 مهر 1402 - 15:39

دیدار رئیس پارلمان قرقیزستان با مقامات ارشد بلاروس

رئیس پارلمان قرقیزستان در چار چوب سفر رسمی به «مینسک» با رئیس جمهور، رئیس شورای جمهوری مجلس ملی و رئیس مجلس نمایندگان مجلس ملی بلاروس دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگار فارس در بیشکک، «نورلان بیک شاکی اف» رئیس پارلمان قرقیزستان  در چارچوب سفر رسمی خور به «مینسک» با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و گسترش همکاری های بین پارلمانی گفت‌وگو کردند.

شاکی اف گفت: توسعه همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی ضروری است. این به دلیل وجود فرصت های قابل توجه برای افزایش حجم تجارت بین کشورهای ما است.

لوکاشنکو نیز به نوبه خود به سهم مهم دیپلماسی پارلمانی در تقویت روابط بین کشورها اشاره و بر لزوم تعامل فعال در این زمینه تاکید کرد.

علاوه بر این، رئیس جمهور بلاروس دیدگاه خود را از وضعیت ژئوپلیتیک کنونی بیان کرد.

وی تاکید کرد: البته ما دولت های بزرگی نیستیم و نمی توانیم بردار سیاست جهانی را تعیین کنیم. با این حال، درک این نکته مهم است که هر کشوری، صرف نظر از وسعت و مقیاس آن، تأثیری بر چشم انداز جهانی دارد.

لوکاشنکو با تاکید بر اهمیت همکاری و گسترش روابط بین منطقه ای افزود: من مردم قرقیزستان را به خوبی می شناسم، آنها مردمی عاقل و سخت کوش هستند. بنابراین اگر همکاری و دوستی داشته باشیم به موفقیت های بزرگی دست خواهیم یافت.

در ادامه این سفر همچنین شاکی اف با «ناتالیا کوچانووا» رئیس شورای جمهوری مجلس ملی و «ولادیمیر آندریچنکو» رئیس مجلس نمایندگان مجلس ملی این کشور نیز دیدار کرد.

روسای پارلمان دو کشور در خصوص ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و گسترش همکاری های بین پارلمانی گفت وگو کردند.

رئیس پارلمان قرقیزستان با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به طور کامل با فرصت‌های کنونی مطابقت ندارد، گفت: این کشور علاقمند به توسعه صادرات محصولات کشاورزی به بلاروس است.

وی همچنین بر تشدید همکاری‌ها در زمینه های فرهنگی و آموزشی تاکید کرد.

کوچانووا نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد: این دو کشور زمانی به عنوان بخشی از یک کشور زندگی می کردند. ما با پیوندهای عمیق تاریخی مرتبط هستیم. در طول جنگ بزرگ میهنی، هزاران سرباز قرقیزستان قهرمانانه در دفاع از این کشور در برابر دشمنان جان باختند. ما هرگز شجاعت آنها را فراموش نخواهیم کرد.

علاوه بر این، رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس بر اهمیت توسعه همکاری مبتنی بر اعتماد متقابل و اجرای موفقیت آمیز توافقات بین دولت ها تاکید کرد.

وی عنوان کرد: همه توافقات صورت گرفته بین کشورهای ما به تقویت روابط ما کمک می‌کند.

کوچانووا همچنین بر لزوم باز کردن پروازهای مستقیم برای تسهیل مبادلات بین شهروندان تاکید کرد و همکاری در بخش مراقبت های بهداشتی همچنان در اولویت است.

آندریچنکو نیز  بر جنبه‌های تعامل در سازمان‌های بین‌المللی تمرکز کرد و از طرح افزایش تعداد سهمیه‌های تایید شده توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای واردات خودروهای الکتریکی به قرقیزستان بدون عوارض گمرکی حمایت کرد.

همچنین در این دیدار امکان صادرات تجهیزات کشاورزی و معدنی به قرقیزستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این دیدار، قرارداد همکاری بین پارلمانی بین دو کشور به امضا رسید.

همچنین شاکی اف با همراهی کوچانووا و آندریچنکو با فعالیت های پارلمان این کشور آشنا شد و خواسته های خود را در کتاب مهمانان افتخاری گذاشت.

حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2022 بالغ بر 160.2 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 2021 تقریباً 65 درصد افزایش داشته است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1529439

مهمترین اخبار ایران و جهان: