نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 09:32

رشد 145 درصدی قیمت کتاب از مرداد سال 1401 تا به امروز

در مردادماه سال جاری میانگین قیمت کتاب به ۱۱۶ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با مرداد سال گذشته رشد 145 درصدی داشته، هزینه تولید هر صفحه کتاب نیز به طور میانگین ۶۲۷ تومان شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه‌‌کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در مرداد ۱۴۰۲، تعداد ۶ هزار و ۶۶۸ عنوان تألیف و یک هزار و ۹۶۳ عنوان ترجمه بوده است. موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان بیش‌ترین سهم آثار تألیفی را به نام خود ثبت کردند و از موضوعات فلسفه و روانشناسی، ادبیات، کودک و نوجوان و علوم اجتماعی بیشترین ترجمه صورت گرفته است. 

در مرداد سال جاری ۵ هزار و ۵۴۱ عنوان کتاب چاپ اول و ۳ هزار و ۹۰ عنوان کتاب چاپ مجدد در پیشخوان کتابفروشی‌های کشور قرار گرفت. شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در مردادماه سال جاری نیز ۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۶۷۴ نسخه را نشان می‌دهد و میانگین شمارگان عدد ۹۲۳ ثبت شده است.

ناشران استان تهران از مجموع کل کتاب‌های چاپ شده در این ماه ۶ هزار و ۱۵۹ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که در مقایسه با مردادماه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. تعداد کتاب‌های منتشر شده ازسوی ناشران در سایر استان‌ها با افزایش ۱۴ درصدی در مقایسه با مرداد سال ۱۴۰۱ به عدد ۲ هزار و ۴۷۲ عنوان کتاب رسیده است. در این ماه ناشران استان تهران در همه موضوعات به غیر از دین بیش‌ترین آثار را روانه بازار نشر کرده‌اند.

در مردادماه سال جاری نیز قیمت میانگین کتاب به ۱۱۶هزار تومان رسیده است که در مقایسه با مرداد سال گذشته رشد ۱۴۵ درصدی داشته است و هزینه تولید هر صفحه کتاب نیز به طور میانگین ۶۲۷ تومان شده است. یعنی هزینه تولید هر برگ کتاب بیش از هزار یک هزار تومان است. به طور مثال انتشارات ققنوس کتاب «اشکانیان فرمانروایان فراموش شده» را با ۱۲۸ صفحه به قیمت ۱۸۰ هزار تومان منتشر کرده که قیمت هر برگ یک هزار و ۴۰۰ تومان است.


آمار مردادماه خانه کتاب و ادبیات

در این روزها نیز بازار کاغذ به ثباتی رسیده است طوری که هربند کاغذ تحریر سفید ۷۰ گرم ۱۰۰ در ۷۰ به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هربند کاغذ ۷۰ گرم ۶۰ در ۹۰ هم به ۹۲۰ هزار تومان رسیده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463383

مهمترین اخبار ایران و جهان: