نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 09:23

کار و کارگر در پِی هم!

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رونق تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی، جمله آشنای «جوانان بیکارند» جای خود را به«کار در پی کارگر» بخشیده است.

خبرگزاری فارس ـ‌  حمیدرضا جلالی؛ «از بهار سال گذشته تا پایان بهار امسال ۷۲۰ هزار شغل پایدار و ماندگار در کشور ایجاد شد» این خبری بود که همین چند هفته گذشته محمود کریمی‌بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار آن را اعلام کرد.

وی همچنین اعلام کرده بود که عملکرد مجموع اقتصاد در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۱ گویای روند صعودی خالص عرضه نیروی کار برای ۲۴۲ هزار نفر، خالص اشتغال ایجاد شده مثبت برای ۲۶۸ هزار نفر، کاهش نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و ۱۸ تا ۳۵ سال، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش اشتغال ناقص، افزایش جمعیت شاغل و جمعیت فعال نسبت به سال ۱۴۰۰ و کاهش جمعیت بیکار است.

ثبت کمترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر نیز خبر امیدبخش دیگری بود که کریمی‌بیرانوندمعاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اعلام و بیان کرده بود نرخ بیکاری از ۹/۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است که  ثبت کمترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

همچنین بر اساس آمارها با روی کار آمدن دولت سیزدهم رکورد اشتغال در صنعت کشور به ۷ میلیــون و ۹۶۳ هزار نفر رسید که بالاترین رقم اشتغال در بخش صنعت در دو دهه اخیر است.

دولت سیزدهم با شعار تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها، رفع مشکلات واحدهــای تولیدی، مدیریــت واردات کالاهــای دارای تولیــد داخــل، احیــای واحدهــای راکــد و نیمه تعطیــل، تأمیــن مالی زنجیـره‌ای صنایـع و تولیدکنندگان و توسعه صادرات به ویژه به کشــورهای همسایه و برگزاری منظم جلسات کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید به خوبی توانسته است نقش خود را در رونــق بخــش صنعــت کشــور و بهبــود اشــتغال در ایــن بخــش ایفا کند.

 آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه تولیدکننده صنعت ســاخت از تابســتان ۱۴۰۰ در تمام فصول روندی کاهشی داشته و از ۸۰.۴ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۳۴.۴ در پاییز ســال ۱۴۰۱ رسیده است، این در حالی است که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تــورم بخــش تولیــد بیــش از ۱۰۰ درصد بوده و رشــد بخــش صنعــت، معــدن، نرخ ســرمایه گذاری صنعتی و تجارت خارجی کشور منفی بوده است.

همچنین  بررسی آمار نیروی کار که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می‌دهد، در سال پایانی عملکرد دولت دوازدهم، میزان اشــتغال در بخش صنعت کشـور ۷ میلیــون و ۷۵۱ هزار نفر بــود و در ۸ ســال دولت‌هــای یازدهــم و دوازدهم، متوســط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشور ۷ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر بود در حالی که در دو سال اول دولت سیزدهم متوسط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشــور ۷ میلیــون و ۹۴۶ هزار نفر بوده که رشــد ۷ درصدی در همین دو سال را نشان می‌دهد.

در این راستا از ابتدای شروع به کار دولت ســیزدهم بیش از ۴ هــزار واحد راکد و نیمه تعطیل در کشور احیا شــده که از این میزان سهم استان مرکزی احیای ۲۲۰ واحد راکدصنعتی در سال گذشته و زمینه سازی بازگشت به کار بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در این استان است.

 از ابتدای شروع به کار دولت ســیزدهم بیش از ۴ هــزار واحد راکد و نیمه تعطیل در کشور احیا شــده که از این میزان سهم استان مرکزی احیای ۲۲۰ واحد راکدصنعتی در سال گذشته و زمینه سازی بازگشت به کار بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در این استان است

رونق اشتغال در استان مرکزی با احیای واحدهای راکد به گونه‌ای بوده است که با بازگشت این نیروها به چرخه کار در کنار سایر مشاغل ایجاد شده، استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر ایجاد اشتغال در کشور شده و رتبه برتر احیای واحدهای راکد را نیز به نام خود اختصاص داده است.

مرکزی رتبه برتر اشتغال کشور

استاندار مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: بر اساس آمار اخیر اعلام شده از سوی شورای اشتغال کشور، استان مرکزی در شاخص‌های ترکیبی موفق به کسب رتبه دوم اشتغالزایی در بین استان‌ها کشور شد.

فرزاد مخلص‌الائمه با بیان اینکه این استان با رشد ۳.۲ درصدی در ایجاد اشتغال سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، موفق به کسب این رتبه شده است، می‌افزاید: تعهد اشتغالزایی استان در سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۳۶ نفر بود که عملکرد استان ۱۴ درصد بالاتر از تعهد بوده است.

بازگشت آرامش به حوزه صنعت استان مرکزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز با اشاره به بازگشت آرامش به حوزه صنعت این استان با تدابیر و دلسوزی‌های دولت سیزدهم به خبرنگار فارس می‌گوید: دولت سیزدهم بساط تجمع کارگران واحدهای بزرگی چون هپکو، آذرآب، واگن پارس و سایر کارخانجات استان مرکزی که سال‌ها با مشکل حقوق و کار مواجه بودند را برچید و آرامش را به این واحدها هدیه بخشید.

در برخی از شهرهای استان کمبود نیروی کار وجود دارد و می‌توان گفت امروز دیگر کار پی کارگر می‌رود و اگر کسی اهل کار بوده و فن و حرفه‌ای بلد باشد، بیکار نخواهد ماند

حسن میرزاخانی با اشاره به اینکه هم اکنون چرخ صنایع بزرگ این استان با شرایط خوبی در حال چرخیدن است، می‌افزاید: امروز در برخی از شهرهای استان کمبود نیروی کار وجود دارد و می‌توان گفت امروز دیگر کار پی کارگر می‌رود و اگر کسی اهل کار بوده و فن و حرفه‌ای بلد باشد، بیکار نخواهد ماند.

کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: نرخ بیکاری از ۶.۶ بهار سال گذشته به ۵.۸ درصد در بهارامسال رسید.

جمشید امیدی سهم اشتغال استان در بخش‌های اقتصادی تا پایان سال گذشته را ۴۰.۷ درصد در بخش خدمات، ۱۴.۵ درصد در بخش کشاورزی و ۴۴.۸ درصد در بخش صنعت عنوان کرد و از کاهش ۷ درصدی تعداد مقرری‌ بگیران بیمه بیکاری خبر داد.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1484239

مهمترین اخبار ایران و جهان: