نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 11:04

بحران اوکراین سرسپردگی اتحادیه اروپا به واشنگتن را عریان کرد

نخست وزیر اسبق ایتالیا می‌گوید که بحران اوکراین ناتوانی اتحادیه اروپا در رهبری و سرسپردگی‌اش به آمریکا را به تصویر کشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، جوزپه کونته، نخست وزیر اسبق ایتالیا که هم‌اکنون ریاست حزب اپوزیسیون «جنبش پنج ستاره» را برعهده دارد، با اشاره به اینکه راهبرد ناتو در جنگ اوکراین برپایه تامین تجهیزات نظامی و منطق تشدید تنش، شکست خورده است، تاکید کرد که این بحران نیز به خودیِ خود ناتوانی اتحادیه اروپا در رهبری و سرسپردگی‌اش به واشنگتن را به منصه ظهور گذاشت.

کونته در صفحه فیسبوک خود نوشت: راهبردی که ناتو تاکنون بر مبنای کمک نظامی و منطق تشدید تنش در پیش گرفته، به شکست نظامی روسیه منجر نشده است؛ شکست ارتش روسیه در باخموت (آرتیموفسک کنونی) در کار نبود. واحدهای نظامی آنها از هم فرونپاشید و در جریان ضدحملات اوکراین، روسیه به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکرد.

وی افزود: تحریم‌های اقتصادی و مالی اعمال‌شده علیه روسیه به ورشکستگی این کشور منجر نشده و اقتصادش را از کار نینداخته است. منزوی کردن روسیه به هیچ‌عنوان به حقیقت بدل نخواهد شد. بلکه بالعکس، پانزدهمین اجلاس گروه «بریکس» به‌تازگی با چشم‌انداز ملموس توسعه هرچه بیشتر این گروه در سال ۲۰۲۴ به پایان رسید؛ گروهی که ۴۵ درصد جمعیت و ۳۸.۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.

به گفته کونته، «جنگ در قلب اروپای کهن ناتوانی اتحادیه اروپا در تدوین یک راهبرد مشترک و موثر و نمایش رهبری سیاسی و اقتصادی مستقلش را فاش کرد و در سوی مقابل، سرسپردگی حکام (اروپایی) به واشنگتن را برجسته ساخت.»

نخست وزیر اسبق ایتالیا تاکید کرد که «حزب او همیشه به این مساله باور داشته که میل و اشتیاق به تحمیل شکست نظامی به فدراسیون روسیه، تصوری باطل است.»

کونته به دفعات خواستار آغاز مذاکرات صلح درباره اوکراین شده است. او به طور مشخص، گفت که حامی «پیشرفت قابل توجه روند مذاکرات با مشارکت واتیکان و سایر بازیگران جامعه بین‌الملل است.» نخست وزیر اسبق ایتالیا همچنین یادآور شد که «او به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این حق را نمی‌دهد که درباره چگونگی، زمان و شروط نشستن بر سر میز مذاکره تصمیم بگیرد.»

جنبش پنج ستاره همواره مخالفت تامین تسلیحاتی اوکراین بوده است. این موضع به طور غیرمستقیم به خروج این حزب از ائتلاف پیشین حاکم بر ایتالیا منجر شد و در نتیجه به سقوط دولت وقت ماریو دراگی در تابستان ۲۰۲۲ انجامید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1470839

مهمترین اخبار ایران و جهان: