نیوز سیتی!
19 بهمن 1402 - 14:52

«تاشکند» میزبان دومین نشست مناطق ازبکستان و بلاروس

دومین نشست مناطق ازبکستان و بلاروس به میزبانی «تاشکند» برگزار و در آن نمایندگان دو کشور بر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دومین نشست مناطق ازبکستان و بلاروس در شهر «تاشکند» برگزار و در آن نمایندگان دو کشور بر گسترش همکاری های بین منطقه ای تاکید کردند.

«لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان نیز در این نشست شرکت کرد.

در این مراسم ریاست هیئت های دو کشور را از طرف ازبکستان «جمشید خواجه یف» معاون نخست وزیر و از طرف بلاروس «لئونید زایاتس» معاون نخست وزیر این کشور بر عهده داشتند. همچنین در این نشست بیش از 300 نفر از رؤسای وزارتخانه ها، ادارات، انجمن های رشته ای، اتاق های بازرگانی و صنایع، ادارات منطقه ای و نمایندگان جوامع تجاری دو کشور حضور داشتند.

سخنرانان در این نشست به سیر مثبت رشد پایدار تجارت دوجانبه در سال های اخیر اشاره کردند. در عین حال تاکید شد که ظرفیت‌های بکر عظیمی در اقتصاد دو کشور وجود دارد که اجرای وظایف افزایش حجم تعاملات تجاری را ممکن می‌سازد.

همچنین بر اهمیت گسترش همکاری های سرمایه گذاری و روابط تجاری بین مناطق دو کشور مبنی بر تولید محصولات پرتقاضا و توسعه بازارهای نویدبخش جدید تاکید شد. در این زمینه سفرهای متقابل، برگزاری نشست های سرمایه گذاری، نمایشگاه ها، بازدید از کارخانجات و مراسم های تجاری نقش بزرگی در این امر ایفا می کند که پتانسیل مناطق را باز می کند و اثربخشی روابط نمایندگان صنایع کوچک و متوسط را در محل ها افزایش می دهد.

در این زمینه سخنرانان از نمایندگان منطقه‌ای محافل تجاری ازبکستان و بلاروس خواستار تعامل فعال و موفق شدند و بار دیگر بر آمادگی دولت‌ها برای حمایت همه‌جانبه در اجرای طرح‌های مشترک تاکید کردند.

زمینه های امیدوارکننده همکاری مشترک شامل ایجاد خانه تجارت، به کارگیری ساز و کار خرید تسهیلی و صادرات منظم چوب و محصولات غذایی، گسترش همکاری در زمینه های کشاورزی، بهداشت و آموزش است.

در ادامه این نشست مسائل روز گسترش همکاری های عملی در زمینه های کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت، همکاری سرمایه گذاری، ورزش، گردشگری، بهداشتی و سیاست جوانان بررسی شد.

در پایان این مراسم برنامه سفرهای متقابل مناطق دو کشور، تعدادی توافقنامه های دوجانبه در زمینه گسترش همکاری های منطقه ای و همچنین بسته موافقت نامه های سرمایه گذاری و قراردادهای تجاری به تصویب رسید.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و بلاروس در سال 2023 میلادی در سطح بیش از 620 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان 181 شرکت با سرمایه‌گذاری بلاروس از جمله 77 شرکت مشترک و 104 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران بلاروس فعالیت می‌کنند.

همچنین در بلاروس بیش از 100 شرکت با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ازبکستان فعالیت می کنند.

بلاروس استقلال این کشوررا در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 ژانویه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1665239

مهمترین اخبار ایران و جهان: