نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 16:10

برگزاری نشست کمیسیون ملی ترکمنستان برای همکاری با «یونسکو»

نشست جدید کمیسیون ملی ترکمنستان برای همکاری با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد به ریاست وزیر امو رخارجه این کشور در عشق آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست جدید کمیسیون ملی ترکمنستان برای همکاری با یونسکو به ریاست «رشید مرداف» وزیر امور خارجه، اعضای دولت، روسای وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه این کشور در عشق آباد برگزار شد.

در سال گذشته میلادی بین ترکمنستان و یونسکو 4 سند بین‌المللی به امضا رسید که امکان اتخاذ تدابیری را برای حفظ میراث غنی فرهنگی و طبیعی مردم ترکمن و افزایش اهمیت آن در سطح بین‌المللی فراهم کرد.

 در این نشست تلاش‌های مشترک برای گنجاندن ارزش‌های ملی ترکمنستان در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد توجه ویژه قرار داده و اظهار شد که در سال 2023 میلادی 3 آثار از این کشور در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گرفت.

علاوه بر این، ترکمنستان به عنوان عضو کمیته دولتی تربیت بدنی و ورزش یونسکو برای سال‌های 2023-2027 انتخاب و همچنین در دو موسسه آموزشی عالی این کشور بخش‌های یونسکو افتتاح و 6 مدرسه نیز به شبکه مدارس وابسته به یونسکو وارد شدند.

گنجاندن مجموعه دست نوشته‌های «مختومقلی فراغی» در فهرست حافظه جهانی یونسکو از دیگر نتایج مهم به شمار می‌رود. علاوه بر این، سیصدمین سالگرد تولد کلاسیک ادبیات ترکمن در فهرست تاریخ‌های به یاد‌ماندهی یونسکو برای سال‌های 2024-2025 قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت آمادگی برای رویدادهای مشترک با یونسکو که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده‌اند، تاکید و پیش‌نویس برنامه کاری کمیسیون ملی ترکمنستان برای همکاری با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد برای سال جاری میلادی را بررسی کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651039

مهمترین اخبار ایران و جهان: