نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 06:40

اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در پایتخت پرتغال

هزاران معترض حامی فلسطین در شهر لیسبون، پایتخت پرتغال در اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ در ادامه تظاهرات در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در شهرهای مختلف جهان هزاران تن از حامیان فلسطین با تجمع در پایتخت پرتغال به نسل‌کشی در نوار غزه اعتراض کرده و خواستار پایان سریع جنگ در این باریکه شدند.

به نوشته پایگاه خبری «ماکائو بیزنس» چند اتحادیه تجاری و سازمان فعال در حوزه حقوق بشر و فلسطینیان در پرتغال شامل «شورای صلح و همکاری پرتغال»، «کنفدراسیون کل کارگران پرتغال»، «اتحادیه تجاری ملی پرتغال» و «جنبش حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و صلح در خاور میانه» تظاهرات شهر لیسبون را سازماندهی کردند.

این تظاهرات از مبدا سفارتخانه آمریکا در شهر لیسبون شروع و به مقصد سفارت رژیم صهیونیستی در این شهر اجرا شد.

معترضان پرتغالی یک بنر اعتراضی بزرگ را در کنار ساختمان سفارت آمریکا در شهر لیسبون نصب کردند که روی آن نوشته شده بود: «آمریکا در جنایات اسرائیل همدست است. آتش‌بس»

 

گروه دیگری از معترضان نیز بنری را حاوی شعار در اعتراض به حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به یمن با مضمون «دست از یمن بکشید» نصب کردند. روی یک بنر دیگر این تظاهرات نوشته شده بود: «ریاست جمهوری دوباره جو بایدن به معنی جنگ جهانی سوم است».

شرکت کنندگان در این تظاهرات که با حضور سنگین نیروهای امنیتی همراه شد، همچنین یک پرچم فلسطین را به طول حدودا 20 متر به نمایش گذاشته و نمادها و پلاکاردهای مختلف دیگری در محکومیت «نسل کشی»، «آپارتاید» و «جنایات جنگی» ارتکاب یافته از سوی رژیم صهیونیستی حمل کردند.

«اینس آلمیدا»، یکی از شرکت کنندگان این تظاهرات خواستار پایان یافتن جنگ علیه نوار غزه شده و گفت تظاهراتی همچون تظاهرات امروز به رغم آنکه پرتغال یک کشور کوچک است «به طور کلی اهمیت دارند».

او که 32 ساله است ادامه داد: «افکار عمومی شروع به تغییر کرده و مردم فهمیده‌اند که یک نسل کشی در حال اجرا شدن است. فلسطین به وضوح شایسته مستقل شدن است. اسرائیل دولتی است که از سال 1948 دست به نسل‌کشی، اشغالگری و کشتار زده است بنا بر این وقت آن رسیده که ما با جنایاتش برخورد کنیم.»

در تظاهرات پایتخت پرتغال یهودیان مخالف با صهیونیسم نیز شرکت کرده و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که رویش نوشته شده بود: «به نام ما نه!». معترضان پرتغالی همچنین شعار می‌دادند: «آمریکا وتو می‌کند، اسرائیل بمباران می‌کند»، «همیشه مقاومت در برابر خشونت» و «فلسطین مستقل، امروز و همیشه!»

«پائولو ریموندو»، رهبر حزب کمونیست پرتغال که در این تظاهرات شرکت داشت گفت: «عزم و همبستگی تظاهرکنندگان پرتغالی راهی برای وارد کردن فشار بر دولت اسرائیل و رهبران جهان و ارسال پیامی برای دیپلماسی پرتغال است. اولین کاری که پرتغال می‌تواند انجام دهد به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای سال 1967 و پایتختی شهر قدس است. لازم نیست برای انجام این کار منتظر کس دیگری بمانید.»

«فابین فیگوئردو»، رهبر بلوک چپ پرتغال نیز اظهار کرد: «دستگاه دیپلماسی پرتغال کارهای مختلفی می‌تواند انجام دهد از جمله اینکه باید از شکایت آفریقای جنوبی به دیوان دادگستری بین‌المللی از بابت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه حمایت کرده و فورا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد چون گفتن حمایت از راه حل دو دولتی وقتی شما ریاکارانه تنها یک طرف را به رسمیت می‌شناسید کافی نیست.»

او ادامه داد: «باید دولت اسرائیل را با تحریم‌ها متوقف کرد همانطور که دولت آپارتایدی آفریقای جنوبی متوقف شد. دنیا دیگر نمی‌تواند کنار ایستاده و کشتار در غزه را تماشا کند و به همین خاطر است که امروز مردم زیادی به خیابانها ریخته‌اند.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639239

مهمترین اخبار ایران و جهان: