نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 15:28

ریشی سوناک : فعالیت پوتین در اوکراین متوقف نمی شود

نخست وزیر بریتانیا با اعلام این هشدار که فعالیت جنگی پوتین به اوکراین متوقف نمی‌شود بر ضرورت تداوم حمایت های اروپا و آمریکا از این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا، بر ضرورت تداوم حمایت از اوکراین تاکید کرده است چرا که معتقد است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در صورت موفقیت بیشتر به سمت دیگر مناطق اروپایی پیش‌روی خواهد کرد.

اظهارات هشدار آمیز سوناک در باب فعالیت های جنگی روسیه در حالی مطرح شد که وی در پارلمان انگلیس مشغول سخنرانی بود. وی در صحبت‌هایش بر این موضوع تاکید کرد که علیرغم سایر درگیری‌های شکل گرفته در جهان، بریتانیا از کمک به همه کسانی که با روسیه می‌جنگند، به هیچ عنوان دست نخواهد کشید.

پیشتر سوناک در تاریخ ۱۲ ژانویه به منظور گفتگو با « ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و سخنرانی در پارلمان کی‌یف وارد این کشور شد. او همچنین از اقدام برای ارائه یک بسته کمک نظامی ۲.۵ میلیارد پوندی(۳ میلیارد دلار آمریکا)جهت کمک به اوکراین خبر داد.

سوناک عنوان کرد: ما امروز، فردا و تا زمانی که جنگ طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ماند. نخست وزیر بریتانیا سپس در اظهاراتی ضمن اشاره به تهدید روسیه برای تمام کشورهای اروپایی دیگر گفت: اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، فعالیتش به این کشور ختم نمی شود و این موضوع بازیگران شرور را جسورتر خواهد کرد.

سوناک امنیت اوکراین را امنیت بریتانیا دانست و افزود که این کشور در حال ایجاد همکاری جدیدی با اوکراین است که برای ۱۰۰ سال و حتی مدت زمان بیشتری طراحی شده است. وی در این سخنرانی چندین بار از اصطلاح «تعهدات امنیتی» بریتانیا به اوکراین استفاده کرد و هرگز واژه «تضمین های امنیتی» را به کار نبرد.

بوداپست اولین کشوری بود که عبارت «تضمین امنیتی» را برای اوکراین به کار برد. اصطلاحی جنجال آمیز که به موجب آن مجارستان عنوان کرده بود جهت حل و فصل مناقشه اوکراین، کشورهای غربی باید تضمین های امنیتی به روسیه دهد و به واسطه این ضمانت‌ها اوکراین را در ناتو نپذیرند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639883

مهمترین اخبار ایران و جهان: