نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 10:43

زلنسکی: مسکو برای توقف ضدحملات کی‌یف «هرکاری بتواند می‌کند»

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه روسیه برای ممانعت از پیشروی کی‌یف دست به هر کاری می‌زند، تاکید کرد که ضدحملات اوکراین از آنچه غرب تصورش را می‌کرد، آهسته‌تر پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک‌تایمز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه برای عقب راندن ارتش کی‌یف که برای پس گرفتن سرزمین‌شان می‌جنگند، به «هرچیزی که می‌توانند متوسل می‌شوند» و در ادامه نیز بار دیگر بر پیشروی کُند نیروهای تحت فرمانش در ضدحملات اوکراین تاکید کرد.

زلنسکی که پیش‌تر از سرعت ضدحملات اوکراین دفاع کرده بود، در نطقی گفت که اخیرا با فرماندهان ارشد نظامی اوکراین جلسه مفصلی داشته و درباره خطوط مقدم و آماد و پشتیبانی از جمله اسلحه و «استفاده منطقی از گلوله‌ها و تسلیحات دریافتی از شرکای کی‌یف» بحث و تبادل نظر کرده است. اظهارات زلنسکی درباره تسلیحات و گلوله‌ها، اشاره‌ای آشکار به سرعت استفاده نیروهای اوکراین از مهمات است.

رئیس جمهور اوکراین گفت: همگی باید خیلی روشن و تا حد امکان واضح درک کنیم که نیروهای روسیه در قلمرو جنوبی و شرقی ما، برای متوقف کردن جنگجویان ما دست به هرکاری می‌زنند. بنابراین، هر هزار متر پیشروی و تک تک موفقیت‌های یگان‌های رزمی ما شایسته قدردانی است.

زلنسکی به دفعات متحدان غربی کی‌یف را جهت ارسال هرچه بیشتر تسلیحات پیشرفته تحت فشار گذاشت و به‌تازگی نیز در اجلاس سران ناتو در لیتوانی، موفق شد از متحدانش از جمله فرانسه قول قطعی دریافت موشک‌های دوربرد و همچنین از آلمان قول تانک‌های بیشتر بگیرد. اما در این اجلاس مشخص نشد که این تسلیحات چه زمانی به دست اوکراین می‌رسد یا اینکه قادرند چه تغییر چشمگیری در روند ضدحملات کی‌یف ایجاد کنند.

یکی از متحدان کی‌یف که مقابل ارسال سلاح به اوکراین مقاومت کرده، کره جنوبی است؛ کشوری که یون سوک یول، رئیس جمهورش، دیروز (شنبه) در سفری از پیش‌اعلام‌نشده وارد کی‌یف شد. زلنسکی پس از دیدار با همتای کره‌ای، بیانیه‌ای منتشر و در آن هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که آیا طرفین در جلسه درباره کمک نظامی و تامین تسلیحات مرگبار حرف زده‌اند یا خیر.

با این حال، رئیس جمهور اوکراین اندکی بعد، با اشاره به اجلاس هفته گذشته، در پستی توییتری از «همه سران، همه سیاستمداران، همه چهره‌ها و شخصیت‌های مردمی و همه کشورهایی که به معنای واقعی از اوکراین حمایت می‌کنند»، قدردانی کرد.

انتخاب کلمات زلنسکی در این پست توییتری بیشتر از هرچیزی جلب توجه کرد زیرا چند روز بعد از انتقاد برخی از متحدان اوکراین از جمله انگلیس از کی‌یف و مقاماتش منتشر شده است. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به طور مشخص در واکنش به گلایه‌های زیاد زلنسکی گفته بود که بهتر است کی‌یف اندکی «قدردان» باشد.

ارتش اوکراین از زمان آغاز ضدحملات در ماه ژوئن، دستاورد چندان قابل توجهی به دست نیاورده و نیروهای این کشور در هفته‌های اخیر به دلیل لایه‌های مستحکم دفاعی روسیه، در برخی مناطق به بن‌بست رسیده‌اند. گفته می‌شود تلفات آنها بالاست و مقامات آمریکایی هم گفته‌اند که اوکراین در میدان نبرد، تعدادی از خودروهای زرهی که به‌تازگی از غرب دریافت کرده را از دست داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1362783

مهمترین اخبار ایران و جهان: