نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 09:31

شرق اصفهان، بهشت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی

شهرستان جرقویه در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر اصفهان به دلیل داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال و همچنین از نظر دما و زاویه تابش خورشید یکی از مکان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خورشید یک منبع انرژی قدرتمند است و این منبع انرژی را می‌توان با نصب پنل‌های خورشیدی به کار بُرد. آیا می‌دانستید که انرژی آن برای یک ساعت به زمین می تواند نیازهای انرژی جهانی را برای یک سال برآورده کند؟ با این حال، ما قادر به استفاده از ۰/۰۰۱ درصد از این انرژی هستیم.

در سال‌های اخیر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در ایران افزایش یافته‌است. در دولت سیزدهم ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه فراهم شده‌است. ماده ۱۲ قانون تولید رقابت‌پذیر، به سرمایه‌گذارانی که مایل هستند در حوزه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر فعالیت کنند این امکان را می‌دهد که اصل و فرع سرمایه گذاریشان را از محل سوخت صرفه جویی شده یا مصرف نشده بازگشت بدهند.

انرژی خورشیدی موجب کاهش وابستگی به منابع فسیلی

استفاده از انرژی‌های نو و از این میان انرژی خورشیدی می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی، کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش‌های تولید و مصرف منابع انرژی و همچنین باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که تاثیر اساسی بر بالا رفتن دمای کره زمین دارد، شود. با توجه به شرایط فوق انرژی خورشیدی به سرعت در حال تبدیل شدن به منابع اصلی انرژی جایگزین در جهان است. انرژی خورشیدی یک منبع انرژی ۱۰۰ درصد پاک و تجدیدپذیر است که وابستگی به نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی برای تولید برق را کاهش می‌دهد. انرژی خورشیدی هیچ گونه آلودگی تولید نمی‌کند. نیروی فراوان خورشید منبع انرژی نامحدودی است.

بهشت سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه خورشیدی

شهرستان جرقویه در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر اصفهان به دلیل داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال و همچنین از نظر دما و زاویه تابش خورشید یکی از مکان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به‌شمار می‌رود. شهید دکتر سید فریدالدین معصومی مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر که در حادثه تروریستی ۴ آبان سال ۱۴۰۱ در حرم شاه‌چراغ به شهادت رسید منطقه شرق اصفهان را بهشت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی می‌دانست. این شهید قبل از شهادتش کار ساخت نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲ را آغاز کرد و اکنون پس از ۱۲ ماه قرار است این نیروگاه که یادگار شهید دکتر معصومی است اوایل تیرماه به بهره‌برداری برسد.

 

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲

با شروع فصل گرما و افزایش مصرف برق قرار است نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲ وارد مدار شود. حجم سرمایه گذاری این طرح شامل هزینه های مربوط به احداث و هزینه‌های تکمیلی حدود ۶/۱ میلیون یورو معادل ۳۰۰ میلیارد تومان است. بازدید ابراهیم حکیمی سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر برای بازدید از مراحل پایانی ساخت این طرح به اصفهان و شهرستان جرقویه سفر کرد. این سفر فرصتی شد تا گفت‌و‌گویی داشته باشم با او تا درباره ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران صحبت کنیم.

ابراهیم حکیمی سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر درباره ساخت نیروگاه خورشیدی جرقویه اظهار‌داشت: این نیروگاه در مدت زمان ۱۲ ماه ساخته شده‌است و امیدواریم در ماه جاری به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: به لحاظ مساحت ساختگاه نیروگاه ۱۵ هکتار است که با توجه به تکنولوژی استفاده شده ۱۰ هکتار از این مساحت به نیروگاه و بقیه کاربری‌های دیگری مثل احداث فضای سبز که جزو الزامات محیط زیست است اختصاص خواهد یافت.

 

حکیمی خاطرنشان کرد: این نیروگاه از آخرین تکنولوژی پنل‌های خورشیدی بهره‌مند است پنل‌های خورشیدی که از نوع مونوکریستال با توان ۵۵۰ وات و راندمان بالای یک درصد است. در حال حاضر نیروگاه با یک خط ۲ مداره ۲۰ کیلو ولت به پست ۶۳ به ۲۰ جرقویه اصفهان متصل است و جاده دسترسی که برایش در نظر گرفته شده یک جاده ۲/۱ کیلومتری است که نیروگاه را به جاده‌های مواصلاتی متصل می‌کند.

سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر یادآور شد: کاهش ۱۰ هزار تنی گاز دی اکسید کربن در سال، صرفه جویی سالانه حدود ۱۵ میلیون لیتر آب و صرفه جویی سالانه حدود ۴ میلیون مترمکعب در مصرف گاز از مزایای این نیروگاه است. وقتی این نیروگاه وارد مدار شود این صرفه جویی‌ها انجام می‌شود و ما شاهد حفظ محیط زیست کشور خواهیم بود.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی این نیروگاه در حال حاضر حدود ۹۵ درصد است و امیدواریم در اوایل تیرماه در صورتی‌که شرکت برق اجازه افتتاح آن را بدهد به بهره‌برداری برسانیم. نیروگاه خورشیدی از جمله نیروگاه‌های پاک و سبز است که شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر ساخت این نیروگاه‌ها را دستور کار خود دارد.

به گزارش فارس، مصرف برق شهرستان جرقویه ۱۲ مگاوات است بهره‌برداری از نیروگاه‌هایی که آنجا ساخته شده پایداری شبکه برق را برای مردم منطقه به‌ویژه سرمایه گذاران بخش صنایع و همچنین ظرفیت احداث صنایع تبدیلی و زودبازده را ایجاد می‌کند. نیروگاه خورشیدی جرقویه پنجمین نیروگاه تجدیدپذیر در شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر است که به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.

پایان پیام /۳۸۱۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1286383

مهمترین اخبار ایران و جهان: