نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 01:01

پاشینیان به پوتین: روابط ارمنستان و روسیه به سطحی جدید رسید

نخست وزیر ارمنستان در پیامی به رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که روابط 2 کشور به سطح جدیدی رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه ضمن ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور روسیه به مناسبت «روز ملی روسیه»  اظهار داشت که روابط دو کشور به سطح جدیدی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان به مناسبت «روز ملی روسیه» پیام تبریکی به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ارسال کرد.

پاشینیان در بخشی از این پیام اظهار داشت، روابط ارمنستان و روسیه در ۳۰ سال گذشته به سطح کیفی جدیدی رسیده است. همکاری فعال و موثر ۲ کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بر قصد مشترک روسیه و ارمنستان برای تعمیق روابط سودمند متقابل بر اساس اصول احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر تاکید می کند.

در بخش دیگر پیام پاشینیان به پوتین آمده است: «مطمئن هستم که ارمنستان و روسیه با توسعه مداوم روابط سازنده، به توسعه همکاری‌های چند جانبه، از جمله به منظور تضمین امنیت و ثبات منطقه قفقاز جنوبی ادامه خواهند داد.»

چندی قبل نیز «ولادیمیر کولوکولتسف» وزیر کشور روسیه اظهار داشته بود که هرگونه تلاش کشورهای غیردوست برای ایجاد شکاف در روابط روسیه و ارمنستان بیهوده خواهد بود. وی گفت که همکاری بین دو کشور و به نفع مردم توسعه خواهد یافت(جزئیات بیشتر).

ایالات متحده چندین بار به  ارمنستان توصیه کرده در ازای تضمین امنیت، پایگاه‌های نظامی روسیه در این کشور را برچیند و نیروهای مرزی  روس را از ارمنستان خارج کند. پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در «گیومری» در  ارمنستان واقع شده است. این پایگاه نظامی تحت فرماندهی منطقه نظامی جنوبی نیروهای مسلح روسیه است. این مرکز قبلاً پایگاه لشکر ۱۲۷ گارد هفتم اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، و نیروهای ارمنستان بخشی از نیروهای ماورای قفقاز بودند.

آمریکا در حالی جهت خروج نیروهای روس از ارمنستان تلاش می‌کند که نیروهای روس و دستگاه دیپلماسی این کشور جهت برقراری صلح در قفقاز جنوبی بسیار فعالیت کرده‌اند. کرملین بارها تاکید کرده که اجرای توافقات سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

هم اینک نیز دیپلمات‌های ارشد روس با پادرمیانی،  زمینه را برای دیدارهای مقام‌های  باکو و ایروان فراهم کرده‌اند. در همین رابطه، یک مقام ارشد دولت روسیه روز شنبه اظهار داشت که آمریکا قصد دارد این کشور را از روند صلح باکو و ایروان خارج سازد.

 «میخائیل گالوزین» قائم مقام وزارت امور خارجه روسیه، گفت که ایالات متحده می خواهد روسیه را از روند صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان خارج سازد. وی گفت: «ایالات متحده در همه جا تلاش می‌کند به همین هدف دست یابد. از یک سو، روسیه را بیرون کند، و از سوی دیگر، کشورهای مستقلی را که شرکا و متحدان روسیه هستند، به سبک نو استعماری تحت سلطه خود درآورد. این همیشه دغدغه اصلی آمریکا بوده است.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281439

مهمترین اخبار ایران و جهان: