نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 12:41

در این «خیمه»ضیافت نقش و آینه برپاست/ساخت «ذوالجناح» با آینه‌کاری

در خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی جلوه‌هایی از هنرهای شهری مرتبط با مفاهیم عاشورایی به نمایش گذاشته شده و قرار است برای اولین‌بار یک مجسمه آینه‌کاری و یک نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ایام سوگواری ماه محرم و شهادت سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی در پلازای میدان هفتم تیر به همت سازمان زیباسازی شهر تهران برپا شد.

این خیمه بزرگ در میدان هفت تیر تهران یادآور خیمه حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران‌شان است و در این خیمه، هنرمندان برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، هنرشان را در قالب‌های نقاشی، آینه‌کاری، نقاشی روی تیغه‌های علامت و پارچه نویسی، دوخت پرچم و مجسمه‌سازی به نمایش گذاشته‌اند. در واقع «هنرهای عاشورایی» هنرمندان در این خیمه از تولید تا اتمام کارشان برای مردم به نمایش درآمده است.

این خیمه بزرگ عاشورایی حدود ۹۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ متر ارتفاع دارد و در آن، جلوه‌هایی از هنرهای شهری مرتبط با مفاهیم عاشورایی به نمایش درآمده است که حدود ۴۰ هنرمند در رشته‌های مختلف گردهم آمدند تا مجلس عزای حسینی را به شیوه‌ای متفاوت برگزار کنند.

در این «خیمه»ضیافت نقش و آینه برپاست/ساخت «ذوالجناح» با آینه‌کاری

هر کدام از این هنرمندان، روی المان‌های خاص مراسم عزاداری امام حسین (ع) همچون تیغه علامت و نقاشی قهوه‌خانه‌ای کار می‌کنند، المان‌هایی که از دیرباز نماد برپایی مجلس عزاداری حضرت امام حسین (ع) و یاران‌شان بوده است.

یکی از این هنرهایی که دارای ویژگی‌های هنر دینی است، آینه‌کاری است که در خیمه هنرهای عاشورایی نیز چند نفر از هنرمندان فعال مشغول ساخت یک مجسمه آینه‌کاری بودند.

محمدحسین عبداللهی هنرمند آینه‌کار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت این مجسمه آینه‌کاری توضیح داد: قرار است مجسمه ذوالجناح (اسب امام حسین (ع) که در روز عاشورا با مالیدن پیشانی‌اش به خون امام (ع)، خبر شهادت او را به خیمه‌ها رساند) را که دارای دو بال است، از آینه بسازیم و به نمایش بگذاریم. برای اولین بار است که در فضای شهری یک مجسمه آینه‌کاری شده به نمایش گذاشته می‌شود.

در این «خیمه»ضیافت نقش و آینه برپاست/ساخت «ذوالجناح» با آینه‌کاری

محمدحسین عبداللهی هنرمند آینه‌کار در حال کار روی مجسمه ذوالجناح

وی درباره ویژگی‌های آینه‌کاری برای عاشورا گفت: آینه نماد زلالی و پاکی است و زمان قدیم که آینه نبود، خودشان را در آب می‌دیدند و بعدها، صفات آب که زلالی و پاکی است، به آینه رسید. به دلیل اینکه آینه مظهر پاکی است، از آن به عنوان یکی از متریال‌های مهم در تزئین زیارتگاه‌ها در قالب هنر آینه‌کاری استفاده می‌شود. صفات دیگری نیز می‌توان برای آینه متصور شد؛ همچون از جز به کل رسیدن؛ اما آن چیزی که در ساخت این اثر در نظر گرفتیم، نماد صداقت و وفاداری «اسب ذوالجناح» است.

در طرف دیگر خیمه عاشورایی، سعید و سهیل مصیبی از بازماندگان نقاشان قهوه‌خانه‌ای در حال کار روی نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ابعاد ۲ در ۵ متر مربع بودند که قرار است پس از آماده شدن در همین خیمه نصب و رونمایی شود.

خیمه عاشورایی میدان هفت تیر تا پایان دهه اول محرم با همین المان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این خیمه در سطح پایتخت یک نماد عاشورایی بزرگ است که می‌تواند در طول ماه محرم و صفر به یک قطب فرهنگی و مذهبی تبدیل شود.

در این «خیمه»ضیافت نقش و آینه برپاست/ساخت «ذوالجناح» با آینه‌کاری

در دهه دوم محرم نیز، اتفاقات شهری که نشان‌دهنده مناسک عاشورایی است برای عموم مردم به نمایش درمی‌آید، از جمله این مناسک می‌توان به مراسم تعزیه‌خوانی، نقاشی، نمایش‌های خیابانی عاشورایی، پرده‌خوانی و… اشاره کرد.

در دهه سوم ماه محرم نیز مراسم عزای امام حسین علیه السلام با حضور هیأت‌های مختلف و عزاداران در محل میدان هفت‌تیر برگزار می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397183

مهمترین اخبار ایران و جهان: