نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 21:36

آفریقای جنوبی: «ماکرون» به‌نشست «بریکس» دعوت نشده است

آفریقای جنوبی امروز با تشریح تعداد سران مدعو در نشست آتی «بریکس» اعلام کرد: از «امانوئل ماکرون» دعوت نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سیریل رامافوسا» رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد: اجلاس (آتی) «بریکس» به ۵ کشور عضو محدود نخواهد شد.

رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی در این باره اضافه کرد که از سران ۶۷ کشور آفریقایی و دیگر کشورهای جهان به «بریکس» دعوت کرده است.

وی در این باره ادامه داد که ۳۴ کشور قبلا مشارکت خود را در اجلاس «بریکس» تایید کرده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان سازمان های دیگر نیز به این رویدادها دعوت شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، نام «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه که می خواست در نشست مذکور شرکت کند، در فهرست مدعوین قرار ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، «نالدی پاندر» (Naledi Pandor) وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در سخنانی در این ارتباط گفت که سران ۲۳ کشور به طور رسمی علاقمندی خود را برای پیوستن به «بریکس» ابراز کرده اند، حتی درخواست های غیررسمی بیشتری نیز در این زمینه وجود دارد.

وی در این باره تأکید کرد: از «امانوئل ماکرون» (رییس جمهور فرانسه) در این نشست دعوت نشده است.

این در حالیست که سخنگوی کرملین پیشتر اعلام کرده بود که نشست آتی «بریکس» در آفریقای جنوبی از ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد و اول شهریور ماه) برگزار می شود.

گفتنی است در سال ۲۰۱۵، سران کشورهای عضو پیمان «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) توافق کردند، ارتباط نزدیک خود را به منظور توسعه همکاری در حوزه پولی مطابق با دستور بانک‌های مرکزی هر کشور حفظ کنند. این توافق شامل معاملات سوآپ ارز، تسویه با پول ملی و سرمایه گذاری مستقیم در ارزهای ملی بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431239

مهمترین اخبار ایران و جهان: