نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 11:16

میامی نیازمند تعریف منطقه «حفاظت شده» است

میامی- فرماندار میامی با بیان اینکه این شهرستان بیشترین تلفات جاده‌ای یوزپلنگ را داشته اما پاسگاه محیط زیست ندارد، گفت: ایجاد منطقه حفاظت شده میان دشت یا پل ابریشم مطالبه ما از دولت است.

علیرضا آشوری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به شِمایی کلی از شهرستان میامی و وضعیت همجواری آن با منطقه توران شاهرود، تاکید کرد: شهرستان میامی هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۴۰ هزار جمعیت آن در دو بخش مرکزی و کالپوش ساکن هستند همچنین میامی دارای دو شهر رضوان و میامی است و بیشترین میزان جمعیت این شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند به صورتی که شهر میامی فقط پنج هزار نفر جمعیت دارد.

وی ضمن اشاره به نسبت جمعیتی و جغرافیایی روستایی به شهری در شهرستان میامی، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که بیشترین حجم جمعیتی و بافت در شهرستان میامی روستایی است و در نتیجه منابع طبیعی در این شهرستان بسیار جایگاه و اهمیت دارد تا جایی که کشاورزی این شهرستان یک قطب در استان سمنان محسوب می‌شود و زبانزد است.

انتظار از مسئولان محیط زیست کشور

فرماندار میامی همچنین با بیان اینکه شرایط طبیعی میامی این انتظار را از مسئولان سازمان محیط زیست ایجاد می‌کند که یک منطقه حفاظت شده را برای میامی در نظر بگیرند، ابراز کرد: کریدور بسیطی که زیست گاه یوزپلنگ آسیایی و به نوعی ادامه توران محسوب می‌شود، در شهرستان میامی قرار دارد.

آشوری با بیان اینکه محور میان دشت بیشترین تردد یوزها را به خود اختصاص می‌دهد اما به واسطه اینکه توران در شهرستان شاهرود قطع می‌شود و در شهرستان میامی ادامه پیدا نمی‌کند، حفظ گونه‌های طبیعی نیز دشوار است، گفت: برای مثال پاسگاه مرتبط با محیط زیست یا منابع طبیعی که مختص به منطقه حفاظت شده باشد، در شهرستان میامی وجود ندارد.

وی افزود: قاعدتاً به این دلیل که توران مرتبط با شهرستان میامی نیست، یک سری مجموعه وظایفی هم برای دستگاه‌های دولتی شهرستان میامی مثل راه تعریف نمی‌شود، حال آنکه اتفاقاً بیشترین تصادفات یوز با خودروها در همین میامی رخ می‌دهد.

فرماندار میامی در ادامه و با بیان اینکه درخواست ما از سازمان محیط زیست این است که در منطقه میاندشت و پل ابریشم منطقه‌ای حفاظت شده تعیین شود تا حداقل بتوانیم وظایف دستگاه‌های دولتی در قبال آن را داشته باشیم و راحت تر بتوانیم در زمینه یوز و حفظ گونه نادر اقدام کنیم، گفت: این اقدام سبب می‌شود تا بتوانیم اقدامات بهتری را نیز در راستای ایمن سازی محدوده میان دشت صورت دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1161383

مهمترین اخبار ایران و جهان: