نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 12:33

۵ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد رهاسازی شد

ارومیه - مدیر امورآب شهرستان مهاباد گفت: رهاسازی پنج میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد برای آبیاری اراضی کشاورزی زیرکشت غلات این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا جهین در این زمینه افزود: این رهاسازی با حجم پنج متر مکعب در ثانیه از امروز آغاز شده تا از طریق رودخانه مهاباد و کانال‌های مخصوص آبیاری به مزارع کشاورزان برسد.

وی، با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ مترمکعب آب برای آشامیدنی و بخش کشاورزی از سد مهاباد خارج می‌شود، اظهار کرد: رهاسازی ۱۰ میلیون مترمکعب آب از محل سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه هم ابلاغ شده است که همزمان با بخش کشاورزی این میزان رهاسازی خواهد شد.

مدیر امورآب شهرستان مهاباد گفت: میزان آبی که تا به امروز در سد مهاباد ذخیره شده ۱۶۱ میلیون مترمکعب است که این مقدار سال قبل ۱۷۹ میلیون مترمکعب بوده است.

جهین، با اشاره به رهاسازی آب از سد مهاباد در سال آبی گذشته هم گفت: میزان آبی که سال آبی گذشته در چهار دوره برای کشاورزی رهاسازی شد ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود اما سال قبل از آن ۸۷ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده بود.

مدیر امور آب شهرستان مهاباد در خصوص بارشهای سال آبی جاری در مهاباد اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهر هر سال تا آخر شهریور سال بعد) ۲۹۰ میلیمتر بارندگی در ایستگاه هواشناسی تاج سد مهاباد ثبت شده است که سال گذشته این مقدار ۳۹۴ میلیمتر بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب آشامیدنی، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171683

مهمترین اخبار ایران و جهان: