نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 09:14

فارس من| تمام جلسات به تعارف گذشت/ اهمیتی بر موضوع سگ‌های ولگرد نیست

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: موضوع سگ‌های ولگرد در شیراز مورد توجه جدی قرار نگرفته زیرا شهرداری شیراز به عنوان مجری، به تنهایی به دنبال رفع این معضل اجتماعی است و جهت قدرتمندتر عمل کردن، نیاز است دیگر اعضای کارگروه نیز در شهرستان شیراز فعال شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جولان سگهای ولگرد در معابر، خیابان‌ها، شهرها و روستاها در سال‌های اخیر به معضلی بزرگ تبدیل شده است که خبرگزاری فارس به صورت مداوم به آن پرداخته است؛ اما هر چند اقداماتی برای جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها از سوی مسئولان صورت گرفته، خروجی مثبتی نداشته و هر روز بر تعداد این سگ‌ها افزوده می‌شود و نارضایتی و گلایه‌مندی مردم را به همراه داشته است.

همین نارضایتی باعث شد تا در سامانه فارس من باز هم ثبت این مطالبه را با عنوان "مطالبه عمومی جهت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مهاجم" با بیش از ۱۰۰ امضا داشته باشیم.

در این مطالبه که به فرمانداری، استانداری، نهادهای اجتماعی مردمی و نیروی انتظامی خطاب شده است، آمده: در سال‌های اخیر با زیاد شدن تعداد حیوانات ولگرد خصوصا سگ‌ها، جان شهروندان شیراز با عدم مدیریت صحیح و قاطع به خطر افتاده است.

حال آنکه عده‌ای با خیال روشنفکری بدون بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع و عده‌ای با عدم توجه و انجام اقدام لازم در بحرانی شدن این مسئله نقش ایفا می‌کنند؛ لذا نیاز به یک مطالبه‌ مردمی قوی ایجاد شده است.

برای پیگیری این مطالبه عمومی در گام اول به سراغ سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز رفتیم که در ادامه گفتگوی اختصاصی خبرنگار خبرگزاری فارس با معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز را می‌خوانیم.

تمام جلسات به تعارف گذشت

صمد پناهیان معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در این گفتگو گفت: جو رسانه ای در حمایت از حیوانات متاسفانه باعث شده چرخه اکوسیستم زیست محیطی به درستی انجام نشود لذا این سازمان با این همه جو رسانه منفی با یک تیم تخصصی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی کار خود را انجام می‌دهد.

پناهیان ادامه داد: علی‌رغم گرفتن جلسات در شورای تامین اما به نظر بنده بحث سگ‌های ولگرد هیچ موقع به نتیجه نمی‌رسد، زیرا خروجی مطلوب و حمایت از شهرداری در این زمینه صورت نمی‌پذیرد و تمام جلسات به تعارف گذشته است.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در مبارزه با سگ‌های ولگرد شهرداری شیراز تنها بوده است، ابراز داشت: هیچ کدام از اعضای کارگروه به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی‌کنند و از شورای تامین در خصوص سگ‌های ولگرد که به معضل اجتماعی در تمام شهرهای ایران تبدیل شده، خواستار تشکیل جلسه هستیم.

باید تمام شهرهای اطراف شیراز و روستاهای بخش مرکزی به صورت واحد مبارزه کنند

وی شهرداری شیراز را دارای تیم تخصصی در این زمینه دانست و افزود: مبارزه یک‌طرفه هیچ موقع به نتیجه نخواهد رسید زیرا تمام شهرهای اطراف شهرستان شیراز و روستاهای بخش مرکزی باید به صورت واحد در این زمینه مبارزه کنند و اگر مبارزه را انجام ندهیم هیچ خروجی نخواهیم داشت زیرا مبارزه یک‌طرفه از سوی شهرداری باعث فرار سگ‌ها از شهر به اطراف شهرستان شیراز و روستاهای بخش مرکزی خواهد شد و من هر روز ترس دارم اتفاق ناگواری در روستاهای بخش مرکزی مخصوصا آنهایی که چسبیده به شهر شیراز است رخ دهد.

جمعیت حیوانات با سیاست روز کنترل ناشدنی است

پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: خطر گازگرفتگی و بیماری‌های منتقل از حیوان به خصوص سگ به انسان باید به درستی برای افراد جامعه تبیین شود و هراسی از این اطلاع‌رسانی نداشته باشیم و شورای تامین می‌تواند با اطلاع‌رسانی درست از این خطرات به واسطه تبلیغات شهری نظیر بیلبوردها و تلوزیون‌های شهری این خطر را گوش‌زد کند که تنها یک نمونه را عنوان کنم که غذا دادن به سگ یعنی از بین رفتن چرخه غذایی و اگر من به واسطه غذا دادن نگذارم سگ، گربه را شکار کند و گربه موش را شکار کند باعث زاد و ولد و در نتیجه افزایش این حیوانات و از بین رفتن زنجیره غذایی می‌شوم.

وی ابراز داشت: سگ در سال دوبار زاد و ولد  می‌کند و هرسال ۱۵ تا ۱۶ قلاده به این حیوانات اضافه خواهد شد که جمعیت این حیوانات با سیاست روز کنترل ناشدنی است و این اقدامات تنها مسکن کوتاه مدت خواهد بود.

اعضا کارگروه راغب به همکاری نیستند

این مسول با اشاره به اینکه متاسفانه در سال گذشته‌ تنها یک جلسه از کارگروه تشکیل شده و علی‌رغم نامه‌ها و پیگیری اعضا کارگروه راغب به همکاری نیستند، ابراز داشت: عده‌ای افراد از روی دلسوزی با کار تبلیغاتی یا جمع کردن کمک‌های خارجی یک ماشین تهیه کرده‌اند و بعد از آن گوشت از قصابی‌ها خریداری کرده و بین سگ‌ها توزیع می کنند؛ تا وقتی هدف ما در پارک‌ها مرکز غذارسانی و نگهداری باشد نمی‌توانیم با این معضل اجتماعی مبارزه کنیم زیرا ۵۰ نفر دوربین به دست برای ایجاد جو منفی و رسیدن به مقاصد خود حضور دارند.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز افزود: اگر ما مبارزه نکنیم در مقابل مسوولیت و وجدان خود مقصریم لذا تمام افراد کارگروه باید پای این مسئله بیایند و کارگروه شهرستان باید مدام از دستگاه‌ها و ارگان‌ها بازخوردگیری کند.

وی از رسانه‌ها درخواست کرد در خصوص غذارسانی به سگ‌ها و ایجاد مشکلات ناشی از این امر اطلاع رسانی کافی داشته باشند.

پناهیان به تهیه نقشه جی آی اس اشاره کرد و گفت: شهرداری شیراز برای اولین بار در ایران توانسته مکان‌های خطرات سگ‌های ولگرد و کانون تجمع آنها را به صورت نقشه جی آی اس تهیه کند که بداند نقاط قرمز و پر حادثه در کجای شهر است لذا این اطلاعات باعث شده بدانیم نقاط قرمز ما مناطقی است که عده ای به اسم NGO در حال غذارسانی به سگها هستند که کانون درست می‌کنند و این افراد به مکان‌هایی می‌روند که افراد آن منطقه دغدغه کمتری دارند و مبارزه با سگ‌های ولگرد در منطقه پایین شهر به مراتب بهتر از بالا شهر صورت می پذیرد.

اهمیتی بر موضوع سگ‌های ولگرد قائل نیستند

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز اذعان کرد: اهمیتی در شهرستان شیراز بر موضوع سگ‌های ولگرد نیست زیرا شهرداری شیراز به عنوان مجری به تنهایی به دنبال رفع این معضل اجتماعی است لذا جهت قدرتمندتر عمل کردن نیاز است دیگر اعضا کارگروه در شهرستان شیراز فعال شوند تا پشتوانه‌ای برای شهرداری باشند که اگر شخصی به خطا در حمایت از این سگ‌ها پرداخت بتوان به صورت قانونی برای آن علیه جرم کرد.

وی کانون‌های غذارسانی در شهر شیراز را بر اساس نقشه مشخص شده دانست و افزود: در شهر شیراز یک مرکز نگهداری با ظرفیت ۳۲۰ قلاده وجود دارد که در آنجا از سگ‌ها نگهداری می‌شود و آنهایی که شناسنامه دارند تحویل صاحب خود خواهند شد.

همچنین در سال جدید به واسطه قرارداد با پیمانکار برای جمع آوری سگهای ولگرد کانون‌ها در مناطق حداقل یک اکیپ جمع آوری باید باشد که تا کنون در ۷ قرارداد وجود دارند و مابقی در حال آموزش هستند

گزارش: رضا کوهی شوریجه

منبع: فارس
شناسه خبر: 1139483

مهمترین اخبار ایران و جهان: