نیوز سیتی!
12 فروردین 1402 - 12:05

مرتفع ترین زیارتگاه ایران را بیشتر بشناسید

بیجار- شهرستان بیجار در شمال شرقی کردستان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی است که دارای طبیعت زیبا و دیدنی برای گردشگران نوروزی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-طاهره جلوخانی: شهرستان بیجار با قدمت هفت هزار ساله دارای آثار تاریخی، جاذبه‌های دیدنی و سنتی فراوانی است که هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان گردشگران داخلی و خارجی متعدی از آن بازدید می‌کنند.

بیجار به دلیل قدمت تاریخی، مناظر طبیعی و جغرافیای خاص از مکان‌های دیدنی و جذاب برخوردار است که در اقصی نقاط این شهرستان پراکنده است.

در شهرستان بیجار آثار تاریخی و فرهنگی فراوانی وجود دارد و هر گردشگری، با هر سلیقه‌ای می‌تواند مکانی مطابق میل خود برای لذت بردن در دسترس داشته باشد.

از امامزاده‌هایی که برای افرادی که در نوروز سعی دارند سال جدید را در فضایی معنوی سپری کنند تا آثار تاریخی و باستانی که برخی از آنها در کشور کم نظیر است تا طبیعت بکر و زیبا که می‌تواند خاطرات زیبایی را برای کسانی که به این مکان‌ها عزیمت می‌کنند بر جای گذارد در این شهرستان وجود دارد.

مرتفع ترین زیارتگاه ایران را بیشتر بشناسید

منطقه حفاظت شده بیجار نگین سبز منطقه

نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر ۲۳۰۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تأثیر جریان‌های رطوبتی، از ریزش‌های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه‌های دائمی و فصلی در آن دیده می‌شود.

منطقه حفاظت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده‌های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

از مهم‌ترین حیوانات موجود در این منطقه می‌توان به وجود قوچ، میش ارمنی، آهو، خرس قهوه‌ای، گراز، گربه‌ای وحشی و انواع پرندگان را نام برد.

قلعه تاریخی «قمچقای» نماد قدمت دیار گروس

قلعه تاریخی قمچقای به مساحت ٥۰۰۰ متر مربع در ٥ کیلومتری غرب روستای قمچقای و ٦۰ کیلومتری شمال شرق بیجار مشرف به دره‌های عمیق و رودهای زیبایی است که ارتفاع این دره‌ها در قسمت‌هایی از آن به بیش از ۲۰۰ متر می‌رسد.

قلعه تاریخی قمچقای که نماد قدمت دیار بیجار گروس است از جاذبه‌های دیدنی و شگفت انگیز هزاره سوم قبل از میلاد مسیح است که در عهد مادها، پارت ها و ساسانیان به عنوان پناهگاه استراتژیک مورد استفاده بوده است.

روستای قمچقای در فصل بهار یکی از مناطق گردشگری این شهرستان است.

مرتفع ترین زیارتگاه ایران را بیشتر بشناسید

زیارتگاه حمزه عرب نگین زیارتی استان کردستان در دل مرتفع‌ترین کوه استان

کوه حمزه عرب به دلیل نزدیکی به شهر و موقعیت مذهبی (امامزاده حمزه عرب) و جغرافیایی (مرتفع‌ترین کوه بیجار) و ایجاد کمپ و فضاهای رفاهی مامن شهروندان، ورزشکاران و گردشگران است.

کوه حمزه عرب با ارتفاع حدود دو هزار و ٦٤۰ متر از سطح دریا، یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه‌های گردشگری در بیجار است که چشم اندازهای متنوع آن از هر طرف، چشم انسان را خیره می‌کند.

کوه حمزه عرب و در رأس آن بقعه تاریخی و چشم اندازهای زیبای طبیعی به گونه‌ای در دل مردم جای خود را بازکرده‌اند که حتی پیرمردان و پیرزنانی که راه رفتن برایشان دشوار است، به راحتی برای زیارت و ادای نذر رنج سفر را بر خود هموار کرده و به زیارت و استفاده از زیبایی‌های خدادادی این منطقه می‌روند.

مرتفع ترین زیارتگاه ایران را بیشتر بشناسید

این جاذبه گردشگری که چون نگینی بر بام ایران می‌درخشد با توجه به داشتن راه دسترسی آسان هر ساله پذیرای گردشگران فراوانی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1120639

مهمترین اخبار ایران و جهان: