نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 23:28

کشت گلخانه‌ای جایگزین زراعت سنتی در بخش شراء شود

بخشدار شراء گفت: با توجه به اینکه ظرفیت منابع آب زیرزمینی افت غیرمتعارفی داشته باید کشت گلخانه‌ای جایگزین استحصال آب و زراعت سنتی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌محمد عنایتی‌اکمل امشب در چهارمین جلسه مشترک دهیاران و شورای بخش شراء در سالن جلسات بخشداری اظهار کرد: ۱۳۳ چاه آب با سوخت فسیلی، ۲۴۶ چاه با انرژی برق و یکصد چاه با فرم یک (تعریف برداشت) در بخش قهاوند فعال است.

وی افزود: باید تهدید خشکسالی و کاهش بارندگی را به فرصتی برای ضابطه‌مند کردن مصرف‌کنندگان از منابع آب زیرزمینی تبدیل کرد.

بخشدار شراء با تاکید بر ضابطه‌مند کردن برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت: در اعلام جرم برداشت از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز درگیر تعارف‌ و مسائل خویشاوندی روستایی نباشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت منابع آب زیرزمینی افت غیر متعارفی داشته باید کشت گلخانه‌ای جایگزین استحصال آب و زراعت سنتی شود.

عنایتی‌اکمل اضافه کرد: وسعت بخش شراء از سه شهرستان فامنین، بهار و درگزین پهناورتر بوده و عدم توجه به استحصال آب در این دشت تبعات زیان‌آوری برای تامین آب استان خواهد داشت.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان همدان نیز گفت: هیچ دستورالعمل‌ و مجوز قانونی با عنوان شارژ مجدد کنتورهای چاه آب ندریم و در صورت مواجهه با این مورد برخورد قضایی خواهد شد.

رضانیا افزود: هرگونه تغییر در روش برداشت آب از مفاد فرم یک غیرقانونی بوده و منجر به ابطال پروانه بهره‌برداری از چاه مزارع خواهد شد.

وی با اشاره به کشت بیش از ۱۰۰ هکتار محصول پرآب‌بر در منطقه افزود: تمام مزارع و کشاورزان باید تابع الگوی مصرف آب‌های زیرزمینی شوند.

مدیر آب‌منطقه‌ای شهرستان‌ همدان با بیان اینکه تخطی از الگوی مصرف آب از منابع زیرزمینی غیر از دزدی نیست تصریح کرد: کشت‌های سنتی و محصولات پرآب‌بر در مقابل کاهش وضعیت بارندگی و برداشت منابع زیرزمینی تضیع حقوق عامه مردم است.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614939

مهمترین اخبار ایران و جهان: