نیوز سیتی!
18 آذر 1402 - 11:34

رضاخانی: یکی از مشکلات سینمای ایران درگیری با سلبریتی‌ها است

مازیار رضاخانی، کارشناس سینما در برنامه «سینماچی» رادیو جوان گفت: ما فیلم خاصی نداریم که به دانشجو، دغدغه‌های این قشر و مسائل مرتبط با آنها بپردازد و این یکی از مشکلات عرصه سینما محسوب می‌شود و دلیل عمده این روند نامطلوب؛ درگیری سینمای ایران با عنصری تحت عنوان سلبریتی است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مازیار رضاخانی (کارشناس سینما) در برنامه «سینماچی» رادیو جوان درباره تأثیر جشنواره‌های فیلم فجر بر ورود قشر دانشجو به عرصه سینما عنوان کرد: اساساً کار اصلی جشنواره‌ها، هم‌فکری و هم‌اندیشی و دور هم جمع کردن علاقه‌مندان به این عرصه است و می‌تواند بستری مناسب و مطلوب برای افرادی که می‌خواهند به این بدنه بپیوندند فراهم کند و حضور هیئت داوران این جشنواره‌ها که از افراد شاخص و تراز اول عرصه سینما هستند کمک می‌کند تا افراد بهتر دیده شوند. ضمن اینکه خروجی این جشنواره‌ها انگیزه حائز اهمیتی را در افراد برای ادامه این مسیر خطیر و تأثیرگذار ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: حضور افراد مختلف در جشنواره‌های سینمایی بالاخص دانشجویان این عرصه، کمک بسیار مهمی در راستای آشنایی افراد با نگرش‌های مختلف سینمایی و نحوه ساخت متفاوت فیلم در کشور می‌کند و ما طی برگزاری جشنواره فیلم دانشجویی در 2 دهه گذشته با روند مطلوب و مناسبی همراه بودیم که نتایج اثرگذاری در روند فعالیت دانشجویان در این عرصه داشته است و این رویه آینده سینمایی افراد را مشخص می‌کند.

این کارشناس سینما با اشاره به ضرورت تلاش و پشتکار افراد برای موفقیت در عرصه سینما بیان کرد: بی شک کسی که در این حوزه مستمراً فعالیت نکند و خاک صحنه نخورد نمی‌تواند به موفقیت خاص و چشمگیری دست یابد و این در کنار تحصیلات دانشگاهی است چرا که فردی که به دانشگاه نرود و به صورت تخصصی این رشته را فرا نگیرد، بی‌شک در این مسیر موفق نخواهد شد؛ بنابراین تجربه به تنهایی کافی نیست و تحصیلات تخصصی از اهمیت ویژه‌ای در این میان برخوردار است.

وی ادامه داد: در عرصه سینما و تئاتر باید افراد علاقه‌مند به صحنه بروند و با صحنه آشنا شوند و دور خوانی کنند تا با پایه و اساس بازیگری و فیلمسازی آشنا شوند و اگر چنین روندی را در پیش نگیرند و تنها به تحصیلات دانشگاهی اکتفا کنند توانایی قدرت‌نمایی و درخشش در این عرصه را نخواهند داشت و موفقیت آنها امکان‌پذیر نمی‌شود. البته باید توجه داشته باشیم که طی سال‌های اخیر با کم‌کاری دانشگاه‌ها در این حوزه نیز مواجه بوده‌ایم تا جایی که خروجی‌های دهه 80 دانشگاه‌های هنر همین افرادی هستند که بدنه سینمای کشور را تشکیل داده‌اند و از آن سالها به بعد شاهد چنین درخشش‌های خاصی نبوده‌ایم.

مازیار رضاخانی ضمن تأکید بر تخصص‌گرایی فعالان عرصه سینما گفت: اگر روند جاری در خروجی دانشگاه‌های هنر ادامه پیدا کند، دیگر فیلم‌هایی نظیر فیلم‌هایی شرکت داده شده در جشنواره فیلم فجر را نخواهیم داشت و در ادامه و عملاً جشنواره فیلم فجر نیز تدریجاً از بین خواهد رفت چرا که دیگر شاهد آن خروجی‌های ارزشمند نخواهیم بود. به طور مثال خانم نرگس آبیار خروجی فیلم جشنواره پروین اعتصامی است به سینمای ایران که با همکاری بزرگان سینمای کشور به این جایگاه و درجه خاص در سینما رسیده است.

این کارشناس سینما متذکر شد که ورود دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های هنر به عرصه سینما و همراهی بزرگان سینما با آنها، جایگاه سینمای ایران در سطح جهان را ارتقا داده و ضمن آشکارسازی ابعاد مختلف یک جشنواره در سطح بین‌الملل، تأثیرات گسترده‌ای در این حوزه را به همراه خواهد داشت و امیدواریم این روند بر تصمیمات مدیران و مسئولان این عرصه تأثیر گذاشته و تصمیماتی در راستای جلوگیری از افول جشنواره فجر و کارکردهای آن اتخاذ کنند.

وی در ادامه افزود: در این میان متأسفانه باید بگوییم که ما فیلم خاصی نداریم که به دانشجو، دغدغه‌های این قشر و مسائل مرتبط با آنها بپردازد و این یکی از مشکلات عرصه سینما محسوب می‌شود و دلیل عمده این روند نامطلوب؛ درگیری سینمای ایران با عنصری تحت عنوان سلبریتی است چرا که وقتی ما دانشجوی سلبریتی نداریم مردم هم بلیطی خریدار نمی‌کنند و در چنین شرایطی، تهیه کننده و سرمایه‌گذار هم تمایلی به آن ندارد و در چنین شرایطی به معرفی سلبریتی‌های عرصه دانش بنیان‌ها و اکتشافات خاص پرداخته نمی‌شود و این قشر مغفول می‌مانند.

مازیار رضاخانی همچنین گفت: ما در حوزه‌های دانش‌بنیان سلبریتی‌هایی داریم که خاص و انگشت‌شمار هستند؛ اما تهیه کنندگان ما حاضر نیستند دوربین‌های خود را به سمت آنها بچرخانند و درباره آنها فیلم تهیه کنند چرا که می‌دانند طرف‌دار و تماشاگر خاصی برای چنین فیلم‌هایی در جامعه کنونی ما وجود ندارد و فیلم آنها فروشی که انتظار می‌رود را نخواهد داشت و این روند یک باخت بزرگ برای سینمای ایران قلمداد می‌شود که آسیب‌های جبران ناپذیری را بر پیکره آن وارد خواهد کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598583

مهمترین اخبار ایران و جهان: