نیوز سیتی!
12 آبان 1402 - 11:19

بهره‌برداری از سد چراغ‌ویس سقز آغاز شد

در دومین روز سفر دور دوم سفر رییس جمهور به کردستان ساختمان و پروژه آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، طرح آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس که در راستای اجرای آن بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است در دومین روز سفر رئیس جمهور به کردستان و با حضور مسوولان کشوری و استانی افتتاح  شد.

این طرح از سال ۱۳۸۹ شروع شد و ارزش فعلی آن ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

خط انتقال ۳۲ کیلومتری با ظرفیت تصفیه خانه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و امروز همزمان با دومین سفر رییس جمهوی و هیئت دولت به استان مدول دوم تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه افتتاح شد.

بهره‌برداری از ساختمان سد مخزنی چراغ ویس سقز

ساختمان سد مخزنی چراغ ویس سقز که در راستای احداث آن سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است دیگر طرحی بود که امروز همزمان با دومین سفر رییس جمهور به استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

 هدف از احداث سد چراغ ویس سقز تامین آب شرب بلند مدت شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال است این طرح از سال ۱۳۸۹ شروع شده است.

همچنین مدول دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ سقز از سد چراغ ویس نیز با ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال هزینه با هدف تامین آب شهر سقز با افزایش ظرفیت ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر در ثانیه در این سفر به بهره‌برداری رسید، این طرح آب شرب ۲۰۰ هزار نفر را تامین خواهد کرد.

گفتنی است؛ حجم کل مخزن سد چراغ ویس در تراز نرمال ۵۸.۸۲ میلیون متر مکعب است که افزون بر تامین آب شرب، آب مورد نیاز حوزه صنعت و کشاورزی شهرستان را نیز تامین می‌ کند همچنین پنج هزار هکتار اراضی پایاب سد به آبی تبدیل می‌شود و برای هزار و ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

سد چراغ ویس با هسته رسی در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سقز واقع شده است.

این سد در دهستان میرده قرار دارد و منبع آب آن از رود زرینه‌رود و شاخه اصلی آن رودخانه سقز با نام محلی چم سقز تامین می شود. 

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1559483

مهمترین اخبار ایران و جهان: