نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 17:31

بلاتکلیفی کانادا در حمایت از مواضع رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای از همه طرفهای درگیر در جنگ غزه خواست تا با پذیرش هرچه سریع‌تر آتش‌بس فوری امکان خروج اتباع خارجی از غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه فراهم شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه روز پس از آنکه دولت کانادا از پذیرش قطعنامه سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی خودداری کرد، وزارت امور خارجه این کشور اکنون خواهان برقراری یک «آتش بس بشردوستانه» در این جنگ است.

به گزارش «پولیتیکو» این آخرین نشانه از عدم انسجام سیاست خارجی دولت کاناداست. در حالی که این کشور رای صریح خود در جریان رای‌گیری اخیر سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه را اعلام نکرد، اما اکنون خواستار برقراری آتش‌بس بین طرفین درگیری شده است. این دوگانگی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم، پیشتر حتی «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور از «توقف ارسال کمک‌های بشردوستانه»در قالب کمک به مردم غزه حمایت کرده بود.

اکنون «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در جریان اظهاراتی که سعی داشت، سیاست خارجی این کشور را در شرایط بحرانی کنونی مشخص کند عنوان کرد: زمان رو به اتمام است و ما برای خروج اتباع خارجی از جمله کانادایی‌ها به توافق میان همه طرف های درگیر نیاز داریم.

جولی در حالی بر ضرورت ارسال غذا و سوخت و آب به نوار غزه تاکید کرد که «بنیامین نتانیاهو» روز شنبه در اظهاراتی عنوان کرد: مرحله دوم جنگ شروع شده است و پیش بینی‌ها بر این است که خشونت‌ها در غزه از سوی این رژیم افزایش یابد.

این در حالی است که سازمان ملل روز جمعه در جریان قطعنامه‌ای خواستار حمایت از غیرنظامیان و رعایت «تعهدات قانونی و بشردوستانه» در طی این بحران روبه گسترش شد. با این حال دولت کانادا ضمن ابراز مخالفت با مواضع مطرح شده علیه رژیم صهیونیستی در این قطعنامه به آن رای ممتنع داد.

۱۴ کشور دیگر از جمله آمریکا نیز به قطعنامه مذکور رای منفی دادند و ۱۳ کشور دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا موضع مشابه دولت کانادا را در زمینه عدم حمایت از این قطعنامه اتخاذ کردند. در این میان فرانسه به قطعنامه مذکور رای مثبت داد.  

در جریان بررسی این قطعنامه، مقامات کانادا تلاش ناموفقی را برای اصلاح قطعنامه سازمان ملل به منظور رد اتهامات علیه رژیم صهیونیستی و محکوم کردن حماس انجام دادند.

دولت ترودو به دلیل حمایت قاطع از اسرائیل و عدم تمایل برای درخواست آتش بس فوری مورد انتقاد گروه‌های مدافع آتش بس قرار گرفته است و حتی برخی از اعضای حزب لیبرال کانادا از وی خواسته‌اند تا از آتش‌بس حمایت کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556839

مهمترین اخبار ایران و جهان: