نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 09:12

مسکو: آمریکا پروازهای شناسایی در مرزهای روسیه را متوقف کند

پس از برخورد جنگنده سوخوی روسیه با پهپاد آمریکایی، سفیر روسیه در واشنگتن خواستار توقف پروازهای شناسایی آمریکا در نزدیکی مرزهای این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آناتولی آناتوف، سفیر روسیه در آمریکا، پس از برخورد جنگنده سوخ و-۲۷ با پهپاد آمریکایی MQ۹ و سرنگونی پهپاد، از واشنگتن خواست که پروازهای شناسایی و پهپادی در نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند.

وی دراین‌باره گفت: ما از آمریکا می‌خواهیم پروازهای شناسایی در نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند. ما کاملاً آگاهیم که این پروازهای شناسایی و پهپادهای جنگی به چه منظوری استفاده می‌شوند.

به گفته آناتوف «جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته پروازهای شناسایی آمریکا (در مرزهای روسیه) کاری روزانه است؛ اما سوال این است که این پهپادها هزاران مایل دورتر از آمریکا چه کار می‌کنند؟ پاسخ روشن است.»

این مقام روس در ادامه افزود: پهپادهای آمریکایی اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کنند که بعداً رژیم کی‌یف از آنها برای حمله به نیروهای مسلح و قلمرو روسیه استفاده می‌کند.

دیروز سه‌شنبه یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: یک فروند جنگنده روسی با یک پهپاد آمریکایی MQ۹ بر فراز دریای سیاه برخورد کرده است.بر اساس اعلام این خبرگزاری، جنگنده روسیه از نوع سوخو- ۲۷ بوده است که با این پهپاد آمریکایی برخورد کرد. بر اثر این حادثه، پهپاد آمریکایی MQ۹ در دریای سیاه، در غرب شبه جزیره کریمه سقوط کرد.

مرکز فرماندهی آمریکا در اروپا هم وقوع این حادثه را تأیید کرد. به گفته فرماندهی آمریکا در اروپا، اوایل صبح سه‌شنبه یک جنگنده سوخو- ۲۷ روسیه یک فروند پهپاد نیروی هوایی ایالات متحده را در ماموریتی بر فراز دریای سیاه رهگیری کرد؛ اما در این ماموریت هواپیمای روسی با پهپاد برخورد کرد و باعث سقوط پهپاد به داخل دریای سیاه شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد: یک جنگنده سوخو- ۲۷ روسیه به یک پهپاد شناسایی آمریکا حمله کرده و آن را ساقط کرده است. سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم در این ارتباط مدعی شد که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ ای روسیه باعث سقوط پهپاد MQ۹ شده است!

منبع: مهر
شناسه خبر: 1093923

مهمترین اخبار ایران و جهان: