نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 13:50

۱۰۰ میلیارد تومان برای به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها نیاز داریم

اردبیل- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: برای به‌روز کردن منابع کتابخانه‌های کشور، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مهدی رمضانی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سفرهای استانی دولت سیزدهم سبب شده تا ما بتوانیم نیازمندی‌های تمام استان‌ها را از نزدیک احصا کرده و برای آنها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتابخانه‌های عمومی نیاز به منابع گسترده‌ای وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های کشور موجود است که برای ارتقای این منابع تلاش می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها کتابخانه‌های عمومی فعال است، گفت: در استان اردبیل برخی پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخوانی وجود دارد که به محض اتمام ساخت، نسبت به تجهیز این کتابخانه‌ها اقدام خواهد شد.

رمضانی از تخصیص اعتبار مناسب برای استان‌ها در راستای تجهیز کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روزآمد کردن منابع کتابخانه‌ای و توسعه کتابخانه‌ها نیاز داریم که هنوز مصوب نشده و در صورت تحقق بودجه جدول تبصره ۱۴، امیدواری برای تخصیص این اعتبار وجود دارد.

وی از ارائه ۶۰ نوع خدمت در نسل نوین کتابخانه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی اردبیل جز قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است که نیاز به طراحی دارد و امیدواریم در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به اردبیل، این کتابخانه در رأس برنامه‌های توسعه‌ای قرار گرفته و نسبت به رساندن این کتابخانه به شرایط ایده‌آل تلاش شود.

رمضانی سرانه مطالعه در کشور را یادآور شد و اضافه کرد: سرانه مطالعه در ایران با آمار و ارقام ارائه شده متفاوت است و از آنجا که مطالعه و خواندن برای افزایش آگاهی تفاوت بسیاری وجود دارد، این آمار را نمی‌توان به طور دقیق ارائه داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی عنصر اصلی در کتابخانه‌ها را اعضای کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و ادامه داد: دیدار چهره به چهره و نشست با این اعضا می‌تواند تأثیرگذاری عمده‌ای در کاهش فاصله سرانه مطالعه ایفا کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066167

مهمترین اخبار ایران و جهان: