نیوز سیتی!
17 شهریور 1401 - 10:05

آموزش در حال تغییر است!

امیرحسام شهسواری نوشت: با گذشت زمان و تجهیز آموزش به فناوری های پیشرفته، لزوم توجه به روش های نوین تدریس بیش از پیش احساس می شود. بنابراین روش های تدریس نوین که بیشتر بر آموزشِ بهبودِ رفتار عقلانی (خردورزانه) فراگیران با استفاده از ایده‌های جدید و بدیع متمرکز است در مقابل روشی که آنها را وادار به بازخوانی سرفصل امتحانی با همان سبک قدیمی کند، بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرد. امیرحسام شهسواری امیرحسام شهسواریآموزش نوین چیست؟ "رشد یک ملت به آموزش درست و سیستم های تقویت شده مرتبط با آن بستگی دارد". با گذشت زمان و تجهیز آموزش به فناوری های پیشرفته، لزوم توجه به روش های نوین تدریس بیش از پیش احساس می شود. بنا براین روش های تدریس نوین که بیشتر بر آموزشِ بهبودِ رفتار عقلانی (خردورزانه) فراگیران با استفاده از ایده‌های جدید و بدیع متمرکز است در مقابل روشی که آنها را وادار به بازخوانی سرفصل امتحانی با همان سبک قدیمی کند، بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرد. این نوع آموزش مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز می کند تا بتواند به طور کامل در فرآیند یادگیری درگیر شود. به این ترتیب یادگیرنده در کل فرآیند آموزش شرکت می کند تا دانش را دریافت و مهارت های خود را در رابطه با آن تقویت نماید. روش های تدریس نوین بیشتر بر آموزشِ بهبودِ رفتار عقلانی (خردورزانه) فراگیران با استفاده از ایده‌های جدید و بدیع متمرکز است. روش های تدریس نوین بیشتر بر آموزشِ بهبودِ رفتار عقلانی (خردورزانه) فراگیران با استفاده از ایده‌های جدید و بدیع متمرکز است. روش های تدریس نوین بیشتر بر آموزشِ بهبودِ رفتار عقلانی (خردورزانه) فراگیران با استفاده از ایده‌های جدید و بدیع متمرکز است.نقش معلم در این روش بسیار مهم است، معلم وظیفه راهنمایی و هدایت فراگیر را در جهت تمرکز آن ها بر اهداف درس برعهده دارد. معلم وظیفه راهنمایی و هدایت فراگیرروش های آموزشی معاصر به کاهش رقابت بین یادگیرندگان، ارتقای همکاری و تقویت فضای مطالعه سالم کمک می کند. این روش ها با گذار از معلم محوری و متکلم وحده بودن او در کلاس، بیشتر بر روی پرسش و پاسخ، نمایش، تفسیر، کارعملی و مشارکت تمرکز دارند و بیشتر به فعالیت و تلاش فراگیران برای درک مطلب توجه می کنند. کاهش رقابت بین یادگیرندگان، ارتقای همکاری و تقویت فضای مطالعه سالمپرسش و پاسخ، نمایش، تفسیر، کارعملی و مشارکتفعالیت و تلاش فراگیران برای درک مطلبروش های آموزشی معاصر، بیشتر بر روی پرسش و پاسخ، نمایش، تفسیر، کارعملی و مشارکت تمرکز دارند. روش های آموزشی معاصر، بیشتر بر روی پرسش و پاسخ، نمایش، تفسیر، کارعملی و مشارکت تمرکز دارند. روش های آموزشی معاصر، بیشتر بر روی پرسش و پاسخ، نمایش، تفسیر، کارعملی و مشارکت تمرکز دارند.در سال های اخیر دامنه ی دانش در حوزه علم و فن آوری به طور چشمگیری رشد کرده و لذا تقویت توانایی افراد برای انطباق با دانش جدید نیازمند ذهن های مبتکر و خلاق است تا بتوانند برای خود و سایر افراد جامعه فرصت های جدید رشد فراهم کنند. در روش های نوین آموزش، معلمان نقش راهنما و مدیران مسئولِ ایجاد شوق و انگیزه در فراگیران هستند. بنابر این باید تلاش کنند با روش ها و تکنیک های جدید علاوه بر دانش نظری، دانش عملی و مهارت های فراگیران را ارتقا دهند و آن ها را برای رویاروی با چالش های گوناگون آماده کنند. معلماندر روش های نوین آموزش، معلمان نقش راهنما و مدیران مسئولِ ایجاد شوق و انگیزه در فراگیران هستند. روش ها و تکنیک های جدید علاوه بر دانش نظری، دانش عملی و مهارت های فراگیران را ارتقا دهند و آن ها را برای رویاروی با چالش های گوناگون آماده کنند. در روش های نوین آموزش، معلمان نقش راهنما و مدیران مسئولِ ایجاد شوق و انگیزه در فراگیران هستند. روش ها و تکنیک های جدید علاوه بر دانش نظری، دانش عملی و مهارت های فراگیران را ارتقا دهند و آن ها را برای رویاروی با چالش های گوناگون آماده کنند. در روش های نوین آموزش، معلمان نقش راهنما و مدیران مسئولِ ایجاد شوق و انگیزه در فراگیران هستند. روش ها و تکنیک های جدید علاوه بر دانش نظری، دانش عملی و مهارت های فراگیران را ارتقا دهند و آن ها را برای رویاروی با چالش های گوناگون آماده کنند.روش های آموزشی نوین به ایجاد یا توسعه یک درک سازنده از علم و فناوری کمک می کند. عناصر روش تدریش نوین عبارتند از: یادگیرنده محور براساس فعالیت (درگیر کردن فراگیران در فرآیند آموزش و یادگیری) مبتنی بر منابع تعاملی و طبیعی (جمع آوری دانش و کسب مهارت در گروه های کوچک ایجاد می شود) یکپارچه سازی مطالب و ارتباط آن ها به هم همکاری براساس علایق و تقدیر از کارگروه های دیگر که در انجام فعالیت ها رقیب محسوب می شوند.یادگیرنده محوربراساس فعالیت (درگیر کردن فراگیران در فرآیند آموزش و یادگیری)مبتنی بر منابعتعاملی و طبیعی (جمع آوری دانش و کسب مهارت در گروه های کوچک ایجاد می شود)یکپارچه سازی مطالب و ارتباط آن ها به همهمکاری براساس علایق و تقدیر از کارگروه های دیگر که در انجام فعالیت ها رقیب محسوب می شوند.در گذشته معلم پُلی بود برای ارتباط دانش آموزان و دنیای اطلاعات و به جای اینکه تمرکز فراگیران بر یادگیری مفاهیم و بهره مندی از آن ها باشد، بر پایان دوره ی آموزش تمرکز داشتند. اما امروز معلم یک راهنما و یک مشوق جهت افزایش انگیزه فراگیران جهت دستیابی به علم، دانش و مهارت است و به همین سبب در این مدل یادگیرنده یا فراگیر تبدیل می شود به جستجوگر یا محقق که با مطالعه عمیق و درگیرشدن در فرآیند یادگیری، پاسخی شایسته برای حس کنجکاوی خود می یابد. از میان روش های نوین تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- یادگیری مشارکتی: 1- یادگیری مشارکتی:این روش به رشد مهارت های اجتماعی و درک بهتر مطالب فراگیران کمک می کند. با استفاده از آن فراگیر با روش های ارتباطی آشنا می شود و مهارت های گوش دادن، تحمل، نقد یکدیگر، پرسشگری سالم و شناخت محیط و افراد پیرامون خود را کسب می کند. بیان ایده ها به سبب مشارکتی بودن راحت تر انجام می گیرد و افراد خلاقیت های خود را باهم مبادله می کنند. به سبب اینکه هدف مشارکت در این روش یادگیری بهتر همه افراد است لذا هر فرد به عنوان جزئی از موفقیت مجموعه اهمیت بسیار زیادی دارد. 2- کلاس درس معکوس: 2- کلاس درس معکوس:در این روش فراگیران، مطالب جدید را خودشان در خانه مطالعه می کنند و سپس در مدرسه به تمرین و پرسش درخصوص آن با هدف درک بهتر مطالب می پردازند. تکالیف در مدرسه انجام می شود و این می تواند بسیاری از نقاط ابهام را به سبب حضور معلم در حین انجام تمرینات در کلاس، برطرف نماید. 3- بازی وار سازی: 3- بازی وار سازی:استفاده دقیق و مناسب از بازی ها در آموزش، علاقه، اشتیاق و انگیزه فراگیران را افزایش می دهد و به درک موضوعات کمک می کند. 4- تدریس بصری، صوتی و حرکتی (VAK) : 4- تدریس بصری، صوتی و حرکتی (VAK) :در این روش یادگیرنده با سه نوع رسانه آموزشی یادگیری خود را تکمیل می کند؛ بصری(Visual)، صوتی(Audio)، حرکتی(kinesthetic) و هر فرد می تواند با یکی و یا هر سه مورد در کسب دانش و مهارت مورد نیاز خود بهتر عمل کند. 5- یادگیری پروژه محور: 5- یادگیری پروژه محور:این روش نیازمند استفاده فراگیران از دانش و مهارت کسب شده و تقویت آن ها در جهت حصول نتیجه برای پروژه ای است که برای آن ها تعریف شده است. 6- یادگیری برپایه مسئله: 6- یادگیری برپایه مسئله:این نوع یادگیری مبتنی بر مسئله است و بهره مندی از آن مهارت تصمیم گیری و تفکر انتقادی را در فراگیران افزایش می دهد. همچنین مهارت های کسب شده آن ها تا کنون را به چالش می کشد. 7- یادگیری متقاطع (Crossover Learning) : 7- یادگیری متقاطع (Crossover Learning) :در این روش از محیط های یادگیری رسمی و غیر رسمی استفاده می شود. یادگیری متقاطع به طور مؤثر فراگیران را درگیر می کند و نتایج معتبر و در عین حال خلاقانه ای را ارائه می دهد. منظور از محیط رسمی فضای آکادمیک و کلاس درس است و منظور از محیط غیر رسمی سمینارها، مکان های مرتبط با موضوعات آموزش و هر جایی است که سبب ایجاد حس کنجکاوی و علاقه به کسب اطلاعات در مورد آن شود و با ایجاد پرسش در ذهن فراگیر و تلاش او جهت دریافت پاسخ، درک مطالب را آسان تر نماید. این روش می تواند به جریان ایجاد اطلاعات نیز مبدل شود. تقویت مهارت های تفکر با روش های نوین آموزش تقویت مهارت های تفکر با روش های نوین آموزشسیستم آموزش نوین متکی به تکنیک غذا دادن با قاشق نیست که پیش از این بخشی از سیستم آموزش معمول بود. روش های فعلی بر توسعه مهارت های تفکر بنا شده اند و در ابتدای امر مهارت تفکر شناختی. این مهارت به مغز متصل است (توانایی خواندن، یادگیری و یادسپاری) و در ابتدای آموزش باید به آن توجه جدی داشت. این مهارت در تصمیم گیری و مهارت های تحلیلی منعکس می شود و به رشد ضریب هوشی افراد کمک کرده و در بهبود قدرت حافظه نقش کلیدی دارد. روش های فعلی بر توسعه مهارت های تفکر بنا شده اند. روش های فعلی بر توسعه مهارت های تفکر بنا شده اند. روش های فعلی بر توسعه مهارت های تفکر بنا شده اند.مهارت های تفکر، توانایی  ذهنی است که ما برای انجام کارهایی مانند حل مشکلات، تصمیم گیری، سؤال کردن، برنامه ریزی، ارزیابی ایده ها، سازماندهی اطلاعات و ... استفاده می کنیم. مهارت تفکر از مهارت های نرم محسوب می شود. مهارت های نرم مهم ترین ابزار برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای هستند. مهارت های تفکر را میتوان در دو طیف قرار داد. مهارت های تفکر شناختی (مانند جمع آوری اطلاعات، درک پایه و تفکر مولد)  و مهارت های تفکر استراتژیک / بازتابی که یک فرا شناخت است-فکر کردن درباره فکر کردن، که شامل شامل برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابیِ استفاده شما از مهارت های شناختی گفته شده باشد. سیستم آموزش نوین به گونه ای طراحی شده که در مسیر آموزش با درنظر گرفتن مطلب درسی و شرایط دانشجو و بسیاری مؤلفه های دیگر بهترین روش را برای درک بهتر مطالب انتخاب کند. سیستم آموزش نوین به گونه ای طراحی شده که در مسیر آموزش با درنظر گرفتن مطلب درسی و شرایط دانشجو و بسیاری مؤلفه های دیگر بهترین روش را برای درک بهتر مطالب انتخاب کند. سیستم آموزش نوین به گونه ای طراحی شده که در مسیر آموزش با درنظر گرفتن مطلب درسی و شرایط دانشجو و بسیاری مؤلفه های دیگر بهترین روش را برای درک بهتر مطالب انتخاب کند.بنابراین توجه روش های نوین آموزش به مهارت های تفکر که مجموعه ای از استنتاج ها و استدلال هاست که می تواند منجر به ایجاد تغییرات در این جهان شود، در ایجاد مسیر هموار توسعه برای کشورها مؤثر باشد.   تدریس مؤثر، زمینه و شرایط لازم را برای یادگیری فراگیران به گونه ای فراهم می کند که آن ها خودشان با یافتن مناسب ترین راه مسیر یادگیری خود را مشخص کنند و اینجاست که تفاوت آموزش های سنتی و نوین نمایان می شود. سیستم آموزش نوین به گونه ای طراحی شده که در مسیر آموزش با درنظر گرفتن مطلب درسی و شرایط دانشجو و بسیاری مؤلفه های دیگر بهترین روش را برای درک بهتر مطالب انتخاب کند. بنابراین انعطاف پذیر بودن آن می تواند به توسعه و بهبود خودش منجر گردد و همچنین با بهبود کارکردهای آموزش سنتی آن را به عنوان یکی از همراهان همیشگی خود جهت بهبود فرآیند یادگیری به ابزارهای نوین تجهیز نماید. آن راانتهای پیام/ از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.
منبع: فارس
شناسه خبر: 722367

مهمترین اخبار ایران و جهان: