نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 19:12

واکسیناسیون رایگان ۵۰۰ هزار رأس دام در اردبیل

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: واکسیناسیون رایگان ۴۹۵ هزار و ۳۱۷ رأس دام سنگین و سبک علیه بیماری «بروسلوز» در اردبیل انجام شد.

بهلول تکلوی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انجام ۳۰ هزار و ۴۱۹ مورد آزمایش از طریق خونگیری و تست در راستای پیشگیری و کنترل بیماری «بروسلوز» در سال گذشته در کنار واکسیناسیون دامی عملیاتی شده است.

وی بر ضرورت تقویت و گسترش هماهنگی‌های بین‌بخشی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مشارکت ارگان‌های ذیربط در این راستا تاکید کرد و گفت: دامپزشکی در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی انجام داده به طوری که در یک سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام بر علیه بیماری‌های مختلف دامی واکسینه شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری «بروسلوز» بر ۲ اصل واکسیناسیون و نیز تست شناسایی و کشتار دام‌های آلوده استوار است، از شناسایی، تست و کشتار ۹۸ رأس دام سنگین و سبک آلوده به این بیماری و خروج آن از چرخه مصرف انسانی در همین مدت خبر داد.

تکلوی با بیان اینکه قطع حلقه انتقال این بیماری به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است، تصریح کرد: آموزش همگانی در ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است و به شهروندان توصیه می‌کنیم فرآورده‌های‌های لبنی مورد نیاز خود را به صورت پاستوریزه و بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و در صورت خرید شیر فله‌ای به هر دلیل حتماً آن را پس از جوشاندن مصرف کنند.

وی همچنین به دامداران، دامپروران و روستاییان استان توصیه کرد؛ حتماً با عوامل دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌ها همکاری کنند چرا که عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم واکسیناسیون بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطری بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد.

تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیماری «بروسلوز» یا «تب مالت» یکی از بیماری‌های فوق‌العاده عفونی و قابل انتقال از حیوان به انسان بوده و از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می‌شود که به علت سقط جنین در پایان ماه‌های آبستنی، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی سبب از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: این بیماری در ۲ بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است و در بسیاری از موارد آن را به عنوان بیماری فرا مرزی می‌شناسند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1167623

مهمترین اخبار ایران و جهان: