نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 01:05

شرایط اورژانسی بیماران مناطق محروم!

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قانون افزایش ظرفیت پزشکی قطعاً اثرگذار بوده است. حقوق شهروندی هم اقتضا می‌کند که دسترسی روستانشینان و افراد ساکن در مناطق محروم به پزشک بیشتر از این تسهیل شود.

«مهدی اسماعیلی» نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره کمبود پزشک در برخی از مناطق کشور، گفت: جامعه ما نیازمند آن است که از استانداردهای لازم در حوزه بهداشت و درمان برخوردار باشد.

وی ادامه داد: کارهای خوبی در حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست. به یاد داریم که در بسیاری از شهرهای ایران پیش از انقلاب کمبود پزشک فاحش بود و از کشورهایی مانند فیلیپین پزشک حاذق به ایران می‌آمد و در نقاطی که پزشک نداشتیم، بیماران را تحت درمان قرار می‌دادند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعد از انقلاب در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده اما با توجه به افزایش جمعیت ایران، باز هم سرانه پزشک متناسب با جمعیت ایران نیست؛ به ویژه آنکه در مناطق محروم و روستایی شاهدیم مردم در مراجعاتی که به ما نمایندگان مجلس دارند، خواستار افزایش تعداد پزشک در کشور هستند.

وی افزود: جمعیت قابل توجهی در روستاها و مناطق محروم هستند که عمدتاً به مراکز درمانی دسترسی ندارند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مشکلاتی در سفرهای درمانی برای بیماران و همراهان آنها ممکن است به وجود بیاید، گفت: سفرهای درمانی هم مشکلات خاص خودش را دارد؛ شرایط برخی از بیماران در مناطق محروم کاملاً اورژانسی است و تا به مراکز درمانی مجهز برسند، برخی از آنان جان خود را از دست می‌دهند. همچنین هزینه مراجعه به مراکز درمانی در مراکز استان‌ها یا شهرستان‌ها یا پایتخت بسیار زیاد است و به مردم مناطق محروم و روستانشین هزینه زیادی را تحمیل می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه قانون افزایش ظرفیت پزشکی چه کمکی به حل معضل کمبود پزشک در کشور کرده است، اظهار کرد: قطعاً اثرگذار بوده و مجلس قانون افزایش ظرفیت پزشک متخصص را برای پاسخ به مطالبات مردم به تصویب رساند. مردم بارها گفته اند که نیاز به پزشک متخصص، اولویت مهم آنان است و حقوق شهروندی هم اقتضا می‌کند که دسترسی روستانشینان و افراد ساکن در مناطق محروم به پزشک بیشتر از این تسهیل شود؛ مجلس هم با توجه به شرایط موجود و کمبود پزشک در کشور، قانون افزایش ظرفیت پزشکی را به تصویب رساند که امیدواریم وزارت بهداشت و درمان به صورت دقیق و کامل این قانون را اجرایی کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بخشی از پزشکان، اجرای قانون افزایش ظرفیت پزشکی را به ضرر کشور می‌دانند، گفت: خیر، این قانون بسیار مهم است و ما قطعاً به پزشک با توجه به جمعیت زیاد کشور بیش از وضعیت فعلی نیاز داریم. باید میزان ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی افزایش یابد و قانون افزایش ظرفیت پزشکی به درستی اجرا شود. خبرهایی نیز درباره مهاجرت برخی از پزشکان ایرانی شنیده می‌شود و این موضوع هم می‌طلبد که افزایش پذیرش در رشته پزشکی را داشته باشیم. البته باید عوامل انگیزشی برای ماندگاری پزشکان در روستاها و مناطق محروم در نظر گرفته شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663567

مهمترین اخبار ایران و جهان: