نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 16:47

راه‌های جلوگیری از پولشویی در مبادلات ارزهای دیجیتال

یک کارشناس مگا اپلیکیشن پیشخوان ملی به بیان راه‌های مقابله با پولشویی در مبادلات ارزهای دیجیتال پرداخت.

فاطمه جوانمردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از شیراز به موضوع جلوگیری از پولشویی در مبادلات ارزهای دیجیتال پرداخت و با بیان اینکه پولشویی یک مشکل بزرگ در سراسر جهان است، گفت: متأسفانه، در حالی که ارزهای دیجیتال برای انجام‌ تراکنش‌های بین‌المللی ارزان‌تر و سریع‌تر است، اما ممکن است برای فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی و تأمین مالی فعالیت‌های خرابکارانه و مجرمانه به کار گرفته شود.

وی راه حل جلوگیری از آن را دنبال کردن فرایند KYC ذکر و در خصوص آن بیان کرد: KYC مخفف عبارت Know Your Customer and sometimes Know Your Client یا «مشتری خود را بشناسید» است و مرحله بررسی اولیه مشتری در فرآیندهای AML است. وقتی یک مؤسسه مالی مشتری جدیدی می‌گیرد، رویه‌های KYC برای شناسایی و اینکه آیا مشتری همان کسی است که می‌گوید، طی می‌شود. این امر مؤسسات مالی را قادر می‌سازد تا بر اساس تمایل آنها به جرایم مالی، ارزش ریسکی را به این مشتری اختصاص دهند و به طور خلاصه KYC یا احراز هویت به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن هویت مشتری شناسایی و تایید می‌شود.

وی اضافه کرد: این فرآیند شامل جمع آوری اطلاعات شناسایی شخصی مشتری (PII) است. این اطلاعات با اسناد رسمی صادر شده توسط دولت آنها، مانند گذرنامه یا گواهینامه رانندگی، و مدرک نشانی آنها، چیزی مانند قبض آب و برق تأیید می‌شود. سپس یک مشتری باید در برابر پایگاه‌های اطلاعاتی رسمی که افراد در معرض سیاسی (PEP) و هر کسی که علیه آنها تحریم شده است، تأیید شود. این امر مؤسسات مالی را قادر می‌سازد تا خطر پولشویی و جرایم مالی هر مشتری را بهتر درک کنند.

این کارشناس پیشخوان ملی ادامه داد: نهادهای نظارتی در حال راه‌اندازی قوانین جدی علیه پولشویی (AML) هستند. این قوانین به جلوگیری از پولشویی از طریق مبادلات ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

جوانمردی عنوان کرد: برنامه‌های قوی AML شامل فرآیندهای KYC بدون خطا برای شناسایی و تأیید کاربران است. با این کار، مقامات امیدوارند تا فعالیت‌های مشکوک در بخش کریپتو را ریشه کن کنند.

جوانمردی خاطرنشان کرد: اگرچه امروزه با گسترش استفاده از خدمات غیر حضوری همانند پلتفرم‌های خدماتی ملی وام، ملی ثبت و کافی نت آنلاین دسترسی به برخی از این اسناد از جمله قبوض کاغذی آب، برق و گاز سخت شده است اما هنوز هم روش‌های مختلفی برای تأیید هویت وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

این کارشناس پیشخوان ملی همچنین اظهار کرد: صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند صرافی رمزارزی ملی چنج به دلایل مختلفی همچون جلوگیری از پولشویی، فعالیت‌های مجرمانه و همچنین افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد میان مشتریان، کاربران خود را احراز هویت می‌کنند. جوانمردی با بیان اینکه مراحل، سطوح و مدارک احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال برای کاربران مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، افزود: احراز هویت به طور کلی سه مرحله دارد: پر کردن فرم اطلاعات شناسایی، ارائه مدارک شناسایی و تشخیص چهره.

وی ادامه داد: علی‌‌رغم موانعی که به دلیل KYC به وجود می‌آید، صرافی‌های ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی مشتریان خود را احراز هویت می‌کنند. افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد میان مشتریان یکی از این دلایل است. یکی از عللی که بسیاری از کاربران به کار با صرافی‌های متمرکز علاقه دارند، این است که در صورت بروز مشکل می‌توانند وضعیت دارایی‌های خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند. 

به گفته این کارشناس پیشخوان ملی، یکی دیگر از دلایل اجرای KYC در صرافی‌ها، کاهش کلاهبرداری و پولشویی است. از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، بیش از ۴۶هزار مشتری گزارش کردند که بیش از ۱ میلیون دلار در کریپتو از آنها کلاهبرداری شده است. 

جوانمردی تصریح کرد: احراز هویت سفت و سخت تا حد زیادی می‌تواند جلوی کلاهبرداری و پولشویی را بگیرد.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637623

مهمترین اخبار ایران و جهان: