نیوز سیتی!
09 آذر 1402 - 13:21

حسینی: تکمیل زیرساخت‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت لایحه بودجه 1403 قرار دارد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: سه شنبه گذشته آمادگی تقدیم لایحه بودجه به مجلس را داشتیم اما دلیل تاخیر در ارسال لایحه، تمام نشدن برنامه هفتم توسعه در مجلس بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدمحمد حسینی معاون رئیس‌جمهور، صبح امروز (پنجشنبه، 9 آذر) در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران»، گفت: مسأله تفکیک قوا و استقلال نسبی هر قوه درست است، اما اگر همکاری و تعامل سازنده‌ای وجود نداشته باشد کشور پیش نخواهد رفت و کارها با مانع مواجه خواهد شد.

وی افزود: قانون‌گذاری و نظارت ۲ وظیفه اصلی مجلس است که اگر مجلس به صورت دقیق و کارشناسی شده بر روی این ۲ مسأله برای تدوین قانونی که در بیشتر وقت‌ها نوعی ریل‌گذاری و جهت‌گیری است، متمرکز باشد، بعدها با مشکل کمتر مواجه خواهیم شد.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: یکی از سیاست‌های کلی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، نوشتن قانون با قابلیت اجرا بود که اگر مصوبه‌ای وضع شود و بعد در عمل نشود آن را اجرا کرد، بی‌فایده بوده و کار سخت خواهد شد.

حسینی عنوان کرد: در شئون مختلف، نمایندگان حق نظارت بر امور اجرایی کشور را دارند، مانند تذکر، طرح سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص، به صورت کلی تاکنون ما از عملکرد مجلس یازدهم رضایت داریم و در امورات تنش و اصطکاک نبوده است.

وی افزود: در سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و اولویت‌های کشور، جهت‌گیری‌های کلی بین دولت و مجلس یکی بوده است، البته اختلاف در نظرات کارشناسی طبیعی است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۹۸ پیشنهاد به لوایح بودجه در این دوره ارائه شده که اکنون ۴۳ مورد آن تبدیل به قانون شده است، گفت: ۱۴ مورد طرح به دلیل منفعت کشور به قانون شده است؛ به عنوان مثال انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان که دولت به صحیح بودن آن با وجود بار مالی سنگین پی برد و همراهی کرد.

حسینی گفت: گاها در جامعه و رسانه‌ها موضوعاتی مانند استیضاح وزیر امور خارجه در زمان جنگ غزه که تنها توسط یک نماینده مطرح می‌شود بزرگ‌نمایی صورت می‌گیرد و به شکلی جلوه داده می‌شود که مجلس می‌خواهد وزیر را استیضاح کند.

وی تصریح کرد: بعضی وقت‌ها یک تک‌خوانی‌هایی صورت می‌گیرد که این به دولت و مجلس آسیب وارد می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سه‌شنبه گذشته آمادگی تقدیم لایحه بودجه به مجلس را داشتیم، افزود: دلیل تأخیر در ارسال لایحه، تمام نشدن برنامه هفتم توسعه در مجلس بود.

حسینی اضافه کرد: بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کشور در ۴۷ صفحه به صورت موضوعات کلی فارغ از ریز موضوعات تقدیم مجلس خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 1403 سعی شده موضوعات واقع‌بینانه و عادلانه باشد و تکمیل زیرساخت‌ها، تولید، رشد تولید، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت‌های قرار گیرد.

به گزارش فارس، براساس مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که به‌ صورت 2 فوریتی در مجلس تصویب شد، نحوه تدوین و ارائه لوایح بودجه سنواتی به مجلس تغییر کرد و لایحه بودجه در 2 مرحله مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589423

مهمترین اخبار ایران و جهان: