نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 16:37

نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان + تصاویر

با هدف عملیاتی شدن توافقات سفر اخیر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان، همایش هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی با حضور مقامات رسمی دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، همایش هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی با حضور «سعدی قادرزاده» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، «علیرضا حقیقیان» و «نظام‌الدین زاهدی» سفرای ایران و تاجیکستان و جمع زیادی از بازرگانان و کارآفرینان ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی در این کشور برگزار شد.

در ابتدای این همایش علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان، با اشاره به اهمیت سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان و اسناد امضا شده، گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم روابط میان تهران و دوشنبه رو به توسعه نهاده و اکنون به سطح بسیار خوبی رسیده است.

وی یادآور شد: رئیس جمهور ایران در چارچوب سیاست همسایگی، نخستین سفر خارجی خود را در دو سال قبل به تاجیکستان انجام داد که دستاوردهای قابل توجهی به‌همراه داشت. همچنین در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای که به میزبانی تاجیکستان برگزار شد، ایران پس از 16 سال به عضویت کامل آن پذیرفته شد. در ادامه این روند مثبت، در سال گذشته «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان پس از 9 سال از ایران بازدید رسمی انجام داد که نتایج مثبتی داشت.

حقیقیان بار دیگر با تاکید بر اهمیت سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان، توافقات حاصل‌شده بین مقامات عالی دو کشور را «راهگشای روابط اقتصادی» توصیف کرد و گفت: به منظور پیگیری اجرای توافقات مورد اشاره، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به «دوشنبه» سفر کرد تا در کنار دیدار و مذاکرات با مقامات رسمی تاجیکستان، همچنین با تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در خصوص رفع مسائل و مشکلاتشان گفت‌وگو کند.  

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن صحبت‌های خود بر این نکته تاکید کرد که در اولویت‌بندی سیاست خارجی دولت سیزدهم، همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه از جایگاه مهمی برخوردار بوده و فعالیت وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌هایمان در خارج روی این محور تمرکز دارند.

وی گسترش روابط تجاری با تاجیکستان را مهم خواند و گفت: توجه به صدور خدمات فنی و مهندسی لازم است. توانایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار بالاست و همین حالا در برخی از کشورها متخصصان ایرانی بسیاری از پروژه‌ها نظیر پالایشگاه‌ها، شبکه‌های گازرسانی و غیره را از ابتدا تا انتها طراحی و اجرا می‌کنند.  

صفری همچنین یادآور شد که ایران در زمینه تجهیزات پژشکی، دارو و به‌خصوص نانو فناوری یا نانوتکنولوژی دارویی رشد بسیار خوبی داشته و در این زمینه‌های می‌تواند با کشورهای همسایه و از جمله تاجیکستان نیز همکاری‌های خوبی داشته باشد.

صفری گفت: طی حضور خود در تاجیکستان با مقامات مربوطه این کشور دیدار و مذاکرات انجام داده و در مورد زمینه‌های بهبود همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همچنین رفع مشکلات و موانع موجود گفت‌وگو کرده است که نتایج خوب و مثبتی هم داشته است.

در بخش دیگری از این برنامه، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان نیز طی سخنانی، سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان و توافقات امضاشده و از جمله تصمیم به لغو روادید را برای تحکیم و گسترش تعملات میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بسیار ارزشمند عنوان کرد.

این مقام تاجیک برگزاری نشست مشترک تجار و کارآفرینان تاجیک و ایرانی با حضور رؤسای جمهور دو کشور را اقدامی مهم خواند و ابراز اطمینان کرد که توافقات انجام‌شده ضمن آن، به ارتقاء سطح مناسبات بازرگانی تاجیکستان و ایران کمک خواهد کرد.

قادرزاده در ادامه با این نکته اشاره کرد که در تاجیکستان در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، شرایط برابر و یکسان رقابتی فراهم آورده شده و به لحاظ حمایت‌های حقوقی بین اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی هیچ نوع تفاوتی وجود ندارد. قوانین تاجیکستان برای حفظ تجارت و سرمایه‌گذاری بیش از 240 مورد ضمانت و مزایا، از جمله 110 مورد تسهیلات مالیاتی و گمرکی را در نظر گرفته است.

وی گفت که سرمایه‌گذاران خارجی از حق انتقال درآمدهای به دست‌آورده خود از ناحیه سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های تولیداتی به ارز خارجی برخوردار هستند.

قادرزاده تاکید کرد که کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان به تقویت تعاملات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل بوده و در این راستا برای کمک و مساعدت به فعالیت تجار و کارآفرینان ایرانی آمادگی کامل دارد.  

نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران طی سخنانی سفر رئیس جمهور ایران به کشورش را «نقطه عطفی در روابط میان دو کشور هم‌زبان و هم‌فرهنگ» توصیف کرد و انجام 3 سفر طی 3 سال اخیر در عالی‌ترین سطح به کشورهای یکدیگر را دلیل وجود اراده سیاسی «دوشنبه» و «تهران» بر توسعه مناسبات دانست.

وی امضای 19 سند جدید طی سفر سید ابراهیم رئیسی به تاجیکستان را که در حقیقت رقم بالایی است، برای سفرهای دوجانبه کم‌نظیر خواند و تاکید کرد که امضای یادداشت لغو روادید به معنای ایجاد اعتماد بین دو دولت و دو ملت برادر بوده و به سطح جدید دست یافتن مراودات بین تاجیکستان و ایران در همه زمینه‌ها را به نمایش می‌گذارد.

سفیر تاجیکستان در ایران وجود اراده قاطع و روابط صمیمانه بین روسای جمهور دو کشور را زمینه‌ساز رشد و تقویت همکاری‌های دوجانبه عنوان کرد و گفت که حالا دیگر فرصت اقدام و عمل فرا رسیده و باید از این موقعیت بهره‌برداری مطلوب در راستای منافع مشترک تاجیکستان و ایران صورت گیرد.

زاهدی وجود همزبانی و هم‌فرهنگی را مزید بر تسهیلات و امتیازاتی دانست که قوانین تاجیکستان برای تجار و سرمایه‌گذاران خارجی پیش‌بینی کرده است.

به اعتقاد وی، تاجر ایرانی در هیچ یک از کشورهای دنیا فضای را که در تاجیکستان هم‌زبان وجود دارد، شاهد نخواهد بود و تاجر تاجیک نیز فضا و محیطی را که در ایران هم‌زبان و هم‌فرهنگ وجود دارد، در هیچ کشوری پیدا نخواهد کرد.

در ادامه این نشست تعدادی از تجار، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مسئولان شرکت‌های ایرانی، نمایندگی‌های بانکی و اتاق‌های بازرگانی صحبت و در خصوص زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و رفع موانع و مشکلات موجود ابراز نظر کردند.

مقامات ایرانی و تاجیک شرکت‌کننده در این نشست تعهد پیگیری موارد مطرح‌شده را دادند تا زمینه برای پیشرفت هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور دوست و برادر فراهم شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569523

مهمترین اخبار ایران و جهان: