نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 19:41

عادی شدن تدریجی اوضاع پروازها در آمریکا پس از لغو تأخیر 4700 پرواز/علت اختلال در هاله‌ای از ابهام

پس از آنکه یکی از سامانه‌های رایانه‌ای سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به نام نوتام دچار اختلال شد پرواز تمام هواپیماها در این کشور متوقف شد. حالا خبر رسیده اوضاع به تدریج در حال عادی شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از سی‌ان‌ان، پس از آنکه یکی از سامانه‌های هشدار دهنده سازمان هوانوردی فدرال آمریکا دچار اختلال شد این نهاد دستور توقف پرواز تمام هواپیماها در این کشور را صادر کرد. اما حالا اعلام کرده نقص فنی برطرف شده و دستور ممنوعیت پروازها لغو شده  است.

سامانه‌ای که دچار اختلال شده بود سیستم نوتام بود که نوعی سامانه هشدار دهنده توسط مقامات هوایی به خلبانان است. این سامانه هشدارهای لازم درباره وجود خطرات بالقوه در طول پرواز و یا در موقعیت‌هایی که می‌تواند روی ایمنی پروازها اثر بگذارد را به خلبان می‌دهد. 

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا همچنین اعلام کرده در حال بررسی علت نقص فنی ایجاد شده است. 

انجمن شرکـت‌های هواپیمایی آمریکا که نماینده بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی در این کشور شامل یونایتد، دلتا و آمریکن ایرلاینز است اعلام کرده که اختلاف پیش آمده باعث تأخیر گسترده در انجام پروازها در سراسر آمریکا شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به این اتفاق گفت که هیچ اطلاعات دقیقی درباره آنچه رخ‌ داده در دسترس نیست. این دومین بار طی چند هفته گذشته است که صنعت هوانوردی آمریکا دچار بحران می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید در این باره با پیت بوتجج، وزیر حمل و نقل این کشور، تماس داشته است. بایدن گفته که آنها هم نمی‌دانستند که چرا این اتفاق افتاده است و من به آنها دستور دادم زمانی که علت این نقص فنی مشخص شد مستقیماً به من گزارش دهند.

مارک استون، خبرنگار اسکای نیوز، که در زمان بروز این اتفاق در فرودگاه رونالد ریگان در ویرجینیا قرار داشت حضور دارد گفته که این یک افتضاح عظیم در صنعت هوانوردی آمریکا بوده است.

سخنگوی کاخ سفید گفته که هیچ سندی دال بر حمله سایبری به این سامانه وجود ندارد اما بایدن به وزارت حمل و نقل دستور دادرسی داده است.

در پی این اتفاق بیش از 4 هزار پرواز در آمریکا دچار تأخیر شد و 696 پرواز هم لغو شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 971467

مهمترین اخبار ایران و جهان: