نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 11:17

تظاهرات گسترده ضددولتی در صربستان در اعتراض به تیراندازی‌های جمعی

هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به تیراندازی‌های جمعی و ترویج خشونت در این کشور، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، به‌دنبال وقوع دو فقره تیراندازی جمعی در کمتر از ۴۸ ساعت در صربستان، مردم در شهرهای سراسر این کشور دست به اعتراض زده و خواستار استعفای الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان شدند.

تظاهرات‌کنندگان برای هفتمین تجمع اعتراضی خود موسوم به «صربستان علیه خشونت»، در بلگراد پایتخت این کشور، نووی ساد و نیس گرد هم آمدند تا مراتب اعتراض خود را نسبت به دو تیراندازی جمعی اخیر ابراز کنند.

معترضان خواستار پایان ترویج خشونت در رسانه‌ها و همچنین استعفای وزرایی شدند که دست‌اندرکار تامین امنیت کشور هستند.

این تجمعات اندکی پس از وقوع دو فقره تیراندازی جمعی ظرف کمتر از ۴۸ ساعت برگزار شد. در این تیراندازی‌های دست کم ۱۷ نفر کشته شدند. در جریان یکی از این تیراندازی‌ها، یک نوجوان در مدرسه‌ای در بلگراد اقدام به تیراندازی کرد و هشت دانش‌آموز و یک نگهبان را کشت.

این اعتراضات درحالی برگزار شده که برانکو روزیچ، وزیر آموزش و پرورش، استعفای خود را تقدیم آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان کرده است. معترضان پوسترهایی با مضمون «همه چیز باید متوقف شود» به همراه داشته و علاوه بر این خواستار برکناری مدیریت شبکه تلویزیونی دولتی صربستان شدند.

دولت صربستان در راستای تعدیل اعتراضات، در هر کدام از یک هزار و ۸۰۰ مدرسه این کشور، دو مامور پلیس مستقر کرده و فرآیند تحویل داوطلبانه سلاح نیز به دستور ووچیچ از دوشنبه هفته گذشته شروع شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1292167

مهمترین اخبار ایران و جهان: