نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 20:59

نشست نقد و بررسی مستند«هیچ‌کس منتظرت نیست» در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه- نشست نقد و بررسی مستند«هیچ‌کس منتظرت نیست» با حضور عوامل این مستند اجتماعی و به همت حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره ساخته محسن اسلام‌زاده بعد از ظهر یکشنبه با حضور افشین آزادی رئیس حوزه هنری کرمانشاه، استادان دانشگاه، هنرمندان و اصحاب سینما، محسن اسلام‌زاده کارگردان و… در سالن اجتماعات حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد.

افشین آزادی رئیس حوزه هنری کرمانشاه در ابتدای این نشست اظهار کرد: جمعیت شهر کرمانشاه یک میلیون نفر است اما متأسفانه ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها حاشیه‌نشین هستند و ما راحت از کنار این افراد رد می‌شویم و به این افراد توجه نمی‌کنیم در حالی که آن‌ها دزد و قاتل نیستند و جرم سنگینی مرتکب نشدند بلکه تنها آلوده به مواد مخدر شدند و دیگر کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: من از محسن اسلام‌زاده کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» تشکر می‌کنم که با ساخت این مستند فضا را برای طرح مسائلی درباره زنان آسیب‌دیده باز کرد و اساساً ایشان به وظیفه خود به عنوان هنرمند یعنی واکنش به مسائل اجتماعی عمل کرده است.

رئیس حوزه هنری کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: «هیچ‌کس منتظرت نیست» پیش از این ۲۸ آذر تا ۸ دی در شهر مشهد اکران و استقبال خوبی از آن شد و همچنین این مستند امروز در زندان مرکزی کرمانشاه به نمایش درآمد و جالب است بدانید که پس از اکران دوستان از ما درخواست کردند باز هم اکرانی در بندهای دیگر داشته باشیم.

در ادامه رضا کریمی از استادان دانشگاه و معاون نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به اینکه «هیچ‌کس منتظرت نیست» درد جامعه و اثری ارزشمند است، بیان کرد: ظاهراً این مستند را کسانی درک می‌کنند که اعتیاد را چشیده‌اند و به همین دلیل من موضوع کمی با مخاطب عادی فاصله دارد و باید بگویم که ای کاش فکری برای مخاطب عام‌تر می‌شد، همچنین معتقدم که در محتوا خلاف عنوان عمل شد و از نظرم این اثر که موسیقی تأثیرگذاری دارد نیازمند افتتاحیه قوی‌تری بود.

سپس کامران رضایی رئیس انجمن سینمای جوان استان با بیان اینکه نزدیک شدن به سوژه‌ها و جلب اعتمادشان برای این نوع مستندها که مشاهده‌گر هستند کار بسیار دشواری است، مطرح کرد: ما در این مستند با صحنه‌هایی مواجه بودیم که سوژه‌ها برون‌ریزی می‌کردند و درونیات و ترس‌های خود را با مخاطب در میان می‌گذاشتند، همچنین لازم می‌دانم که این نکته را تاکید کنم که اثر پایان‌بندی انسانی داشت.

در ادامه نشست از تابلویی که نام مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» که توسط استاد مهدی سهرابی از هنرمندان خوشنویس مطرح کشور به صورت زنده‌نویسی و در حاشیه جلسه خطاطی شده بود، رونمایی شد.

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» با اشاره به اینکه برای انتخاب سکانس‌ها ما سر دو راهی قرار گرفتیم که باید یکی از راه‌ها را با خوبی‌ها و ضعف‌هایش انتخاب کردیم، بیان‌کرد: راهی که انتخاب کردیم نتیجه‌اش زمان طولانی مستند، ریتم کند سکانس‌ها و… است.

وی ادامه داد: من «هیچ‌کس منتظرت نیست» را برای پرده ساختم و برای پوشش خانم‌ها، نوع مستند و موضوعاتی که در کار آمده است، قید تلویزیون را زدم، همچنین سازمان سینمایی سوره را برای همکاری انتخاب کردم چراکه پشت کارهایش می‌ایستد و زنجیره توزیع سینمایی دارد.

کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» درباره تدوین اثر نیز گفت: ما برای تدوین اثر بچه‌هایی را که ریتمیک تدوین می‌کنند، انتخاب نکردیم بلکه فردی را انتخاب کردیم که کمتر کات می‌زد و به همین دلیل تدوین اثر هشت ماه طول کشید البته قبول دارم که می‌شد فیلم را یکبار دیگر یکدست‌تر کرد اما تدوینگر برای من از نمره صد، ۸۰ را می‌گیرد چراکه مادرانه‌ها را ایشان کشف کرد.

اسلام‌زاده با اشاره به اینکه مستند مشاهده‌ای است و نگاه سیاسی ندارد، مطرح کرد: همه شخصیت‌های اطراف سپیده علیزاده را شخصیت‌پردازی کردیم اما به علت زمان محدود یک قصه را انتخاب کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله کاهش آسیب که سرفصلی گمشده است، بسیار جدی و مهمتر از آن چیزی است که ما بدان فکر می‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 963925

مهمترین اخبار ایران و جهان: