نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 13:34

فرانسه: غرب باید بعد از جنگ منافع روسیه را هم در نظر بگیرد

پس از اظهارنظر مقام مجارستانی، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که غرب باید پس از پایان جنگ، یک توافق امنیتی جدید با روسیه ایجاد کند و منافع مسکو را هم در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید هنگامی که جنگ اوکراین به پایان برسد، سران کشورهای غرب باید معماری امنیتی جدیدی ایجاد کنند که به منافع دولت روسیه هم احترام بگذارد.

کولونا دراین‌باره در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «لوموند» گفت: ما دیدگاه منفی نسبت به … رفتار روسیه داریم؛ با این‌حال، روسیه وجود دارد و همچنان وجود خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: حقیقت، تاریخ و جغرافیا نشان می‌دهد که این کشور (روسیه) تا حد زیادی در قاره اروپا است. ما باید راهی برای بازسازی یک معماری امنیتی استوار پیدا کنیم که منافع ثبات همه را در نظر بگیرد.

به نوشته راشاتودی این اظهارات کولنا به معنای تغییری بنیادین در سیاست فرانسه نسبت به جنگ اوکراین نیست. پیش از این امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بارها گفته بود که اروپا باید درباه «نحوه ارائه تضمین به روسیه هنگامی‌که به میز مذاکره بازگردد» گفت‌وگو کند. با این‌حال، هم ماکرون و هم کولونا همچنان بر پیوستن اوکراین به ناتو تأیید می‌کنند، در حالی‌که مسکو این اقدام را به عنوان یک تهدید امنیتی غیرقابل‌پذیرش نمی‌پذیرد.

وزیر خارجه فرانسه دومین مقام بلندپایه اروپایی است که این آخر هفته پیشنهاد می کند که حامیان غربی اوکراین وعده امنیت را به روسیه بدهند.

«جرجیلی گولیاس»، وزیر مسئول دفتر نخست‌وزیر مجارستان روز شنبه در یک سخنرانی در جمع دانشجویان اعلام کرد که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف بدون دخالت آمریکا غیرممکن است و واشنگتن «باید تضمین‌های امنیتی به روسیه بدهد، اما نه عضویت اوکراینی ها در ناتو.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484669

مهمترین اخبار ایران و جهان: