نیوز سیتی!
24 تیر 1402 - 08:39

شورای نگهبان حافظ قانون اساسی کشور است

کرمانشاه- مدیر سازمان بسیج حقوق دانان استان کرمانشاه گفت: شورای نگهبان حافظ قانون اساسی کشور است.

رسول بهرامی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی ایران و حافظ قانون اساسی به عنوان اصلی ترین دستاورد انقلاب اسلامی و خون پاک شهیدان است که تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش از لازم الاجرا شدن، نیازمند اظهار نظر این شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی با موازین شرعی و قانون اساسی جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: در اهمیت جایگاه این نهاد همین بس که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) نه تنها تأکید داشتند که با شورای نگهبان صد درصد موافقم بلکه اعضای آن را حافظ مصالح اسلام و مسلمین دانسته و نسبت به کسانی که بی پروا به فقهای شورای نگهبان می تازیدند، می‌فرمودند «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است» وحضرت امام خمینی (ره) در ۱۸ خرداد سال ۱۳۶۰ و در بهبوهه آشوب آفرینی‌های بنی صدر و حامیانش، کسانی که از قانون یا مصوبات مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، تمکین نمی‌کردند را مخالف با اسلام می‌دانستند.

مدیر سازمان بسیج حقوق دانان استان کرمانشاه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با اعضای شورای نگهبان‬ در اهمیت این نهاد می‌فرمایند «شورای نگهبان موظف است از ورود ناخالصی‌ها به ارکان نظام جلوگیری کند. اگر شورای نگهبان این وظیفه را به عهده نداشت، یقیناً نظام دچار مشکلات فراوانی می‌شد، البته ممکن است در این روند اشتباهی رخ دهد، اما نباید با تبلیغات سیاسی، کلیت این نهاد عظیم و وظیفه‌ی قانونی آن را در تأیید صلاحیت‌ها زیر سوال برد. چنانچه در قانون اساسی این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان گذاشته نمی‌شد، معلوم نبود چه مشکلات بزرگی برای کشور پیش می‌آمد. یک دسته دیگر به دلیل مخالفت با نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت افراد در مراحل مختلف انتخابات با این نهاد مخالفند، چنانکه هر محکومی نسبت به حکم قاضی در مورد خود مخالف است، این دسته نیز با استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغات سیاسی و گاهی با اهانت، شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند که البته اگر این اقدامات با اهانت همراه شود مسئولان مختلف و قوای سه گانه موظف به جلوگیری از آن هستند.

بهرامی پور با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای شورای نگهبان وظایف متعددی برشمرده که نشان دهنده جایگاه و مسئولیت‌های خطیر این نهاد در نظام سیاسی و حقوقی ایران است، بیان کرد: عمده وظایف این شورا به طور مشترک بر عهده فقها و حقوق دانان است و تعدادی دیگر وظیفه اختصاصی فقها است از جمله وظایف مهم شورای نگهبان نظارت بر قانون گذاری، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات است که دارای اهمیت بسیاری هستند.

وی ادامه داد: با نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌توان دریافت که اصول متعددی از قانون اساسی از جمله اصول، ۴،۷۱،۹۱،۹۴،۹۶ به صلاحیت نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس و قوانین و مقرر کشور اشاره دارد و شورای نگهبان در مقام تفسیر قانون اساسی و اعمال اصل ۹۹ در انتخابات اعمال نظارت می‌کند که فلسفه نظارت بر انتخابات همانا پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان جلوگیری از تخلفات و خطای برگزار کنندگان انتخابات و صیانت از آرای مردم است تا هر جا که تقلب و تخلف و خطای مجری قانون محتمل باشد، نظارت بر اجرا نیز موضوعیت پیدا کند و این نوع نظارت، نظارت استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات می‌شود.

بهرامی پور در ادامه گفت: هجمه کنندگان به شورای نگهبان را می‌توان نابالغان سیاسی نامید که درک ضعیفی از منافع ملی دارند، کسانی که بارها با رأی این شورا در معرض انتخاب‌های گوناگون قرارگرفته اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1359469

مهمترین اخبار ایران و جهان: