نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 15:59

دارابی رئیس شورای حکام شد

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی انتخاب شد.

به‌گزارش خبرنگار مهر، پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در تهران امروز در هتل لاله برگزار شد و آقای فنگ جینگ نماینده دبیرکل کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو در آن به صورت ویدئویی حضور پیدا کرد.

همچنین علی دارابی با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به مدت سه سال انتخاب شد. همچنین آتوسا مؤمنی به‌عنوان رئیس مرکز میراث‌ناملموس تهران به مدت چهار سال منصوب شد.

در این مراسم علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: تأسیس مراکز مقوله دو تحت نظارت یونسکو اقدامی است مورد توجه کشورهای مختلف جهان، زیرا این کشورها از طریق این مراکز با ایفای نقشی، کانونی سیاست‌های فرهنگی خود و مناطق پیرامون را برنامه ریزی و هدایت می‌کنند و در عین حال از میراث فرهنگی ناملموس ویژه خود و آنچه با کشورهای دیگر به شکل مشترک دارند پاسداری می‌کنند.

وی ادامه داد: جغرافیای تعیین شده برای مرکز میراث ناملموس تهران ۲۴ کشور از کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد. این بدان معناست که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و غربی با برنامه‌ریزی اصولی مرکز میراث ناملموس تهران، می‌توانند در راستای هم افزایی منطقه‌ای و احترام متقابل میان ملت‌های عضو هدایت شوند و در گسترش صلح و توسعه پایدار نقشی کلیدی در منطقه را ایفا کنند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: از این‌رو ایران افتخار دارد به عنوان نقطه‌ای کانونی در منطقه آسیای غربی و مرکزی و دارای توانایی ترویج نمادها و نمودهای غنی میراث‌فرهنگی ناملموس در پاسداری از این مقوله میراثی در کنار کشورهای عضو و بهره گیری از تجارب ارزشمند آنها با تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی برای پاسداری از هویت فرهنگی ملت‌ها، تکریم میان صاحبان فرهنگ‌های گوناگون و صلح حاصل از آن را زمینه‌سازی کند و با ایجاد فرصت اشتراک‌گذاری میان آنها الگوهای موفق تعامل میان انسان، طبیعت و منابع سرزمینی را شناسایی نکند و برای تضمین پایداری آنها از طریق شبکه‌سازی درست تبادل تجارب را میسر کند.

وی تصریح کرد: در این نشست از جامعه بین الملل بر آنیم تا ضمن برگزاری نخستین جلسه شورای حکام در توافقنامه جدید نسبت به تشکیل شورای جدید حکام، انتخاب اعضای متخصص جدید و شورای اجرایی اقدام و همچنین با تصویب برنامه‌های پیشنهادی به‌منظور پاسخ به نیاز کشورهای منطقه در نحوه صیانت از میراث ناملموس راهکارهای مؤثر و کارآمدی را در مسیر رونق اقتصاد معیشتی، پیشرفت و صلح پایدار زمینه‌سازی کنیم.

در ادامه این برنامه فنگ جینگ، رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران گفت: الان زمان آن است که بتوانیم اقداماتی را اتخاذ کنیم و نیازهای کشورها را برآورد کنیم. امیدواریم که این همکاری‌هایی که داریم به حفاظت بیشتر ICH از میراث ناملموس منجر شود و به اهداف خودمان و توسعه پایدار دست یابیم. امیدواریم که مراکز و منابع یونسکو در سطح منطقه و بین‌الملل، گام‌هایی برای حفاظت از میراث ناملموس بردارد و همه این گام‌ها باید در چارچوب مقررات یونسکو برداشته شود.

شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در حال حاضر ۱۱ عضو دارد که شامل کشورهای سوریه، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی، هند، لبنان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان و ایران است.

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران)، در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲ به صورت رسمی افتتاح شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1311125

مهمترین اخبار ایران و جهان: