نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 13:46

عزم قرقیزستان و قزاقستان بر افزایش مبادلات تجاری به ۲ میلیارد دلار

رئیس پارلمان قرقیزستان در سفری رسمی به قزاقستان با رئیس سنای این کشور دیدار و در مورد توسعه روابط گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «نورلان بیک شاکی‌اف» رئیس پارلمان قرقیزستان در سفری رسمی به قزاقستان با «مولان آشیم بایف» رئیس سنای این کشور دیدار کرد.

در این دیدار موضوع ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خصوص ابعاد گسترش همکاری‌های بین پارلمانی تبادل نظر شد.

شاکی اف از دعوت همتای قزاقستانی خود برای سفر رسمی به آستانه و استقبال گرم تشکر و ابراز اطمینان کرد که این دیدار به تقویت همکاری‌های بین پارلمانی کمک خواهد کرد.

وی همچنین به نقش والای سران کشورها و پارلمان‌ها در توسعه روابط دو کشور برادر اشاره کرد و گفت: اگرچه 31 سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به عنوان کشورهای مستقل می‌گذرد، اما روابط ما ریشه در زمان دارد.

تداوم همکاری بین دو ملت که از قدیم الایام در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، رسالت ارزشمندی است که از سوی نیاکانمان به ما منتقل شده است.بنابراین باید بر گسترش تماس‌ها در همه زمینه‌ها و اجرای موفقیت آمیز توافقات انجام شده تمرکز کنیم. مایلم بر اهمیت ویژه دیپلماسی پارلمانی به عنوان مکانیزم موثر برای تقویت روابط بین قرقیزستان و قزاقستان تاکید کنم. ما باید از اقداماتی با هدف توسعه مشارکت استراتژیک بین دو کشور حمایت قانونی کنیم.

در این دیدار روابط تجاری و اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس پارلمان قرقیزستان خاطرنشان کرد: کابینه وزرای این کشور و دولت قزاقستان موظف شدند حجم مبادلات تجاری را در آینده نزدیک به 2 میلیارد دلار افزایش دهند. در سال 2022، حجم تجارت بین دو کشور به 1.2 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2021، 13.8 درصد افزایش داشت.

وی افزود: ما نباید در اینجا متوقف شویم. ما نیاز به اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه های امیدوار کننده همکاری داریم. به عنوان مثال، ساخت بزرگراه چالپان‌آته-آلماتی فرصت‌های گردشگری دو کشور را گسترش می‌دهد.در کنار این، حل مشکلات حامل‌های بار در مرز دو کشور رفع موانع مربوط به عبور جریان‌های بار از خاک قزاقستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آشیم بایف به نوبه خود خاطرنشان کرد که قرقیزستان یکی از کشورهای شریک اصلی قزاقستان است.

وی تأکید کرد که هدف اصلی افزایش روابط بین دو ملت با سنت‌ها، آداب و رسوم، زبان و مذهب مشابه است.

وی به تفصیل به وضعیت کنونی روابط دوجانبه پرداخت و به نقش بزرگ دیپلماسی پارلمانی در تقویت همکاری‌ها اشاره کرد.

رئیس مجلس سنا  قزاقستان افزود: موضوع اعطای مزایا به شهروندان قرقیزستانی شاغل در این کشور بر اساس توافقنامه بین ایالتی منعقد شده در سال 2012 در حال بررسی است.

در این گفت و گو، آشیم بایف همچنین موضوعات دیجیتالی سازی و توسعه فناوری‌های اطلاعات، ایجاد تماس‌ها در زمینه سرمایه گذاری و تبادل تجربه در زمینه قانون گذاری را مطرح کرد.

وی به موفقیت شرکت‌های فناوری اطلاعات این کشور در قزاقستان اشاره کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1310869

مهمترین اخبار ایران و جهان: