نیوز سیتی!
30 خرداد 1402 - 00:41

بلینکن: توافقی با چین برای ازسرگیری خط تماس مستقیم نظامی صورت نگرفته است

وزیر امور خارجه آمریکا که به چین سفر کرده اظهار داشت که در زمینه برقراری مجدد خط تماس مستقیم نظامی با چین توافقی حاصل نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدارهای ۲ روزه در «پکن» با مقامات چینی از جمله رئیس جمهور این کشور گفت، هیچ پیشرفتی در از سرگیری خط تماس مستقیم نظامی با چین حاصل نشده است

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌بی‌اس» سفر بلینکن به چین  با هدف کاهش تنش‌ها و یافتن زمینه‌های توافق بین دو کشور انجام شد.

بلینکن روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس گفت که دو طرف بر روی توافقی برای بازگشایی خط تماس مستقیم نظامی مذاکره کردند.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به پکن با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ و دیگر مقامات چینی گفتگوهای سازنده‌ای داشت و گام خوبی برای روابط آمریکا و چین بود.

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. چین بارها با حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده است.

سفر بلینکن به چین اولین سفر یک وزیر خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۸ به این سو بود و هدف آن کاهش تنش‌هایی بود که در چند ماه گذشته به ویژه پس از حادثه بالون چینی شعله ور شد.

بلینکن در زمینه خط مستقیم تماس نظامی گفت: «این کار در حال پیشرفت است. این کاری است که باید به نفع هر دو کشورمان انجام دهیم. ما هنوز توافق نکرده‌ایم.»


رئیس جمهور چین و وزیر خارجه آمریکا

 

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که واشنگتن باید به چین احترام بگذارد و به منافع و حقوق مشروع و قانونی این کشور خدشه وارد نکند. شی گفت که چین و ایالات متحده در شماری از موضوعات در جریان دیدار با بلینکن پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند.

«وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب حاکم چین نیز به وزیر خارجه آمریکا  گفت که واشنگتن باید بین درگیری یا همکاری با پکن یکی را انتخاب کند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1296825

مهمترین اخبار ایران و جهان: