نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 20:04

۲۲۱ کودک کار با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند

اردبیل- معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل گفت: ۲۲۱ نفر از کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در استان اردبیل به همراه پدر و مادر خود زندگی می کنند.

خسرو امیدوار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۳۵۱ کودک کار و خیابانی در استان اردبیل شناسایی شدند که عمده آنها به همراه پدر و مادر خود گذران زندگی می‌کنند و چندان تنگنای مالی ندارند.

وی تصریح کرد: ۲۰۰ نفر از این کودکان در مرکز استان و ۱۵۱ کودک کار و خیابانی نیز در سایر شهرستان‌ها توسط بهزیستی شناسایی شده و به مراکز نگهداری و حمایتی معرفی شدند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل گفت: سازمان جهانی کار با توجه به اهمیت موضوع کار کودکان و نوجوانان که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، ۲۲ خرداد را به عنوان روز جهانی «مبارزه با کودکان کار و خیابانی» معرفی کرده است.

امیدوار ضرورت ساماندهی این افراد را یادآور شد و افزود: بر اساس تعاریف جهانی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب شده و باید به جای کار کردن مشغول بازی، تفریحات سالم و گذران زندگی در کنار خانواده باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بخش کمی از این کودکان به دلیل تنگنای مالی خانواده خود تن به کار می‌دهند که اغلب این مشاغل نیز کاذب بوده و در سر چهارراه‌ها و معابر شلوغ مشغول فعالیت هستند.

امیدوار اضافه کرد: ما در استان اردبیل کودک کار زیر ۶ سال کمتر از انگشتان دست داریم و عمده کودکان کار در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲۹ کودک کار و خیابانی به دلیل طلاق والدین و یا فوت سرپرست به این کار کشیده شده اند، بیان کرد: ۳۰۰ نفر از این کودکان پسر و تنها ۵۱ کودک کار و خیابانی دختر در استان اردبیل داریم.

امیدوار حاشیه نشینی، تغییرات فرهنگی، فکری و آسیب‌های اجتماعی به ویژه فقر را از علل و عوامل اصلی گرایش کودکان به کار اعلام کرد و ادامه داد: در سن طلایی رشد نوجوانان و جوانان که نیاز به الگوسازی دارند، ضروری است خانواده‌ها دقت بیشتری کرده و نیاز آنها را برآورده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از ۳۵۱ نفر از کودکان کار و خیابانی کمترین کودکی را سراغ داریم که سابقه بزه داشته باشد ولی مراقبت‌ها انجام می‌شود تا این کودکان به سمت گناه و بزه اجتماعی کشیده نشوند.

امیدوار فعالیت یک مرکز غیردولتی با همکاری مؤسسات خیریه را در ساماندهی کودکان کار و خیابانی یادآور شد و تصریح کرد: تیم سیاری در این زمینه فعال است و با همکاری تیم مددکاری و روانشناسی نسبت به شناسایی این کودکان و هدایت آنها اقدام می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل رویکرد بهزیستی را با پرهیز از برخوردهای قهری، جلب و جذب کودکان کار و خیابانی اعلام کرد و گفت: این کودکان با استفاده از روش‌های مددکاری به مراکز حمایت کودک و خانواده ارجاع داده شده تا مراحل غربالگری و پذیرش انجام شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1283525

مهمترین اخبار ایران و جهان: