نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 16:59

اردوغان: ترکیه و یونان بدون دخالت طرف ثالث مشکلات را حل می‌کنند

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در خصوص روابط با یونان ابراز امیدواری کرد که روند جدیدی آغاز شود و دشمنان کاهش و دوستان افزایش یابند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که روابط با یونان می تواند بهبود یابد و برخی اختلافات را می‌توان از طریق گفت‌وگو و بدون دخالت طرف ثالث حل و فصل کرد.

به گزارش روزنامه «کاثیمرینی» اردوغان در نشست خبری در مورد سفر آتی خود به یونان در ماه آینده ابراز خوشبینی کرد. وی قراراست در این سفر  با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای عادی سازی روابط بین دو کشور گفت‌وگو کند.

ترکیه و یونان مدت‌هاست در مورد مرزهای دریایی در دریای اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود.رئیس جمهور ترکیه سال گذشته مذاکرات دوجانبه را به دلیل اختلاف بر سر نقض حریم هوایی از سوی یونان متوقف کرد. روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله وزدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت:«من امیدوارم روند جدیدی را آغاز کنیم. ما می‌خواهیم دشمنان خود را کاهش و دوستان خود را افزایش دهیم و امیدواریم بتوانیم این قدم را برداریم.»

وی افزود: «به عنوان دو کشور مهم و همسایه در منطقه، کاملا طبیعی است که منافع متضادی داشته باشیم. می‌توانیم با اولویت دادن به گفت‌وگو، اختلاف نظر در برخی موارد را حل کنیم.»

اردوغان گفت:«اگر کشورهای ثالثی که با منطق سود و بازار به موضوع برخورد می کنند را از روند خارج کنیم، مشکلی برای حل اختلافات نخواهیم داشت.»

یونان و ترکیه اخیرا اعلام کردند که برای همکاری در زمینه مدیریت پناهجویان، موضوع پرتنش بین این دو کشور به توافق رسیده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577769

مهمترین اخبار ایران و جهان: