نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 10:11

دسترسی آزاد به اطلاعات، مطالبه جدی و غبارگرفته خبرنگاران است

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی دسترسی آزاد به اطلاعات را مطالبه جدی و غبارگرفته خبرنگاران برشمرد و گفت: پرهیز از سیاه نمایی محض در عین پرداختن به مشکلات مردم و نیز تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن نصرپور در جمع اصحاب رسانه و مدیران خبرگزاری های استان که به دعوت فرمانده سپاه امام رضا(ع) برای عرض تبریک روز خبرنگار به مرکز صدا و سیمای خراسان رضوی آمده بودند با اشاره به فرازی از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر زحمات شما خبرنگاران نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود، اظهارکرد: خبرنگار باید، تیزبین، شجاع، صریح، صادق، پژوهشگر، تاریخ‌دان و به‌روز باشد تا بتواند حقیقت را از دروغ جدا کند.

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در مقایسه با نسل‌های گذشته، سبک ‌رفتاری و نگاه متفاوتی را برای خود انتخاب کرده و رویکرد و روش‌های موجود را به‌روزرسانی نمایند، ادامه داد: لازمه جنگ نرم و جنگ ترکیبی مجهز کردن خود به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی نوین رسانه‌ای است.

ضرورت اصلاح و بازسازی تصویر مشهد مقدس در افکار عمومی

وی با اشاره به انتظاراتی که از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان می‌رود، تصریح کرد: توجه جدی به وجود مقدس امام رضا (ع) به‌عنوان مهم‌ترین عنصر هویتی کشور و مراقبت جدی از تضعیف و کم‌رنگ شدن عناصر هویتی رضوی در خبرها و گزارش‌ها است.

وی با اشاره به اصلاح و بازسازی تصویر مشهد مقدس در افکار عمومی بومی، ملی و بین‌المللی ناظر به توطئه‌های معاندین در ارائه تصویری مخدوش و منفی از شهر امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: خبرها باید در عین اینکه با واقعیت همراه است اما مردم را ناامید نکند و هدف تنها جذب مخاطب به هر قیمتی نباشد ازاین‌رو رسالت فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران بسیار سنگین است.

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی پرهیز از سیاه نمایی محض در عین پرداختن به مشکلات مردم را مدل رسانه‌ای حرفه‌ای در تمام دنیا دانست و تاکید کرد: البته تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد که معمولاً کار ساده‌ای هم نیست و سختی کار خبرنگاری را بیشتر نمایان می‌کند.

نصرپور با تاکید بر اهتمام خبرنگاران استان از تبدیل نشدن مسائل بومی به بحران‌های ملی، گفت: توجه به اولویت‌های کشور ناظر به اسناد بالادستی همچون هویت ملی و اسلامی، محیط‌زیست و مدیریت مصرف منابع، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، کاهش فرزند آوری و سالخوردگی جمعیت، وحدت و انسجام ملی، سرمایه اجتماعی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به برخی از مطالبات خبرنگاران اشاره کرد و گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات از مطالبات جدی خبرنگاران است. این اطلاعات از فیلتر رسانه باید عبور کند و به دست مردم برسد لذا در این مسیر باید تسهیل گری شود نه خدای‌نکرده مانع‌تراشی در دسترسی به اطلاعات صورت گیرد.

در جمهوری اسلامی ایران، رئیس و مدیر نداریم بلکه مسئول پاسخگو داریم

وی با بیان اینکه لزوم پاسخگویی مسئولان به خبرنگاران باید تبدیل به ضرورتی قانونی شود چون در جمهوری اسلامی ایران، رئیس و مدیر نداریم بلکه مسئول پاسخگو داریم، تصریح کرد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، گاهی بزرگ‌ترین مانع دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران هستند که این مانع باید رفع شده و تبدیل به همکاری، تعامل و هم‌افزایی شود.

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی یادآورشد: انتظار دیگر خبرنگاران از مسئولانی که در جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، بالا بردن آستانه تحمل و انتقادپذیری است که متأسفانه شایسته و بایسته نیست و باید از این شعار که شغل خبرنگاری، شغلی سخت و زیان‌آور است عبور کرد و تسهیلاتی ویژه برای معیشت خبرنگاران در نظر گرفت و نباید مطالبات غبارگرفته خبرنگاران، فقط در روز خبرنگار مطرح شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1431769

مهمترین اخبار ایران و جهان: