نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 03:22

کشته شدن 11 غیر نظامی در کنگو در پی حمله مردان مسلح

حمله مردان مسلح در شمال شرقی کنگو منجر به مرگ دستکم 11 غیرنظامی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه ناآرامی‌ها در کنگو واقع در قاره آفریقا، روز یکشنبه دستکم ۱۱ غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» یک مقام کنیایی روز یکشنبه گفت که یک گروه شورشی دستکم ۱۱ نفر را در  «کیوو» در شمال شرقی این کشور کشت.

معاون فرماندار منطقه گفت که قربانیان توسط گروه مسلح «ام ۲۳» کشته شدند. سازمان ملل متحد اعلام کرده که این گروه با کشور همسایه رواندا ارتباط دارد، اما رواندا این اتهام را رد کرده است.

 این گروه شورشی سال گذشته با تصرف شهر «گوما»، بزرگترین شهر شرق کنگو در مرز با رواندا، به شهرت رسید.  این گروه نام خود را از «توافقنامه صلح  مارس ۲۰۰۹» گرفته است که دولت کنگو را به عدم اجرای آن متهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، اجساد ۱۱ غیرنظامی صبح یکشنبه در چمنزار کشف شد. ام ۲۳ یکی از بیش از ۱۲۰ گروه مسلحی است که در شرق کنگو می‌جنگند، اکثر آنها برای تصرف  زمین و کنترل معادن ارزشمند با هم رقابت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در تلاش برای محافظت از جوامع خود برابر گروه‌های مسلح رقیب هستند.

پس از یک دهه آرامش، درگیری بین قوم‌های مختلف این کشور آفریقایی از سال ۲۰۱۷ دوباره شعله ور و منجر به مرگ هزاران نفر و آواره شدن یک و نیم میلیون نفر ازخانه‌های خود شد. بخش اعظم شرق جمهوری دموکراتیک کنگو در کنترل  گروه مسلح است. این شبه نظامیان میراث جنگ‌های منطقه‌ای است که در ۲ دهه‌ گذشته در این کشور شعله ور شد.

جمهوری دموکراتیک کنگو و اوگاندا عملیات مشترک نظامی را سال ۲۰۲۱ برای هدف قرار دادن نیروهای دموکراتیک آغاز کردند. مناطق مرزی شرقی کنگو با اوگاندا، رواندا و بوروندی چند گروه شبه‌ نظامی مختلف را در خود جای داده که بسیاری از آنها باقی مانده جنگ‌های داخلی وحشیانه این کشور هستند که به طور رسمی در سال ۲۰۰۳ پایان یافت. سازمان ملل تخمین زده  است که  ۵.۵ میلیون نفر در کنگو به دلیل خشونت آواره شده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1364669

مهمترین اخبار ایران و جهان: