نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 14:50

معاهده جنگل‌زدایی آمازون امضا نشد

8 کشوردارای جنگل‌های حاره‌ای آمازون به توافقی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی از آمازون دست نیافتند.

به گزارش خبرنگار محیط‌ زیست خبرگزاری فارس، نمایندگان 8 کشور جهان که برای بررسی توافقی در رابطه با برداشت کمتر از جنگل‌های آمازون درشهر بِلِم برزیل گرد هم آمده بودند از امضا توافق بازماندند،این اولین نشست درنوع خود بعد از ۱۴ سال است.

بیانیه مشترک از تشکیل ائتلافی برای مقابله با جنگل‌زدایی خبر می‌دهد، اما تعیین اهداف حفاظت از این جنگل را به طور جداگانه به عهده هر کشور می‌گذارد. حفاظت از آمازون یکی از بخش‌های محوری تلاش برای مقابله با تغییر اقلیم است.

لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، پیش از شروع اجلاس خواستار هدفی مشترک برای پایان روند نابودی این جنگل‌ها تا سال ۲۰۳۰ شده بود.

حدود ۶۰ درصد آمازون، بزرگترین جنگل بارانی جهان، در برزیل قرار دارد. سایر کشورهای حاضر در این نشست بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پرو، سورینام و ونزوئلا بودند.

 لولا در سخنرانی افتتاحیه اجلاس به این موضوع اشاره کرد که بحران اقلیمی به وخامت گراییده است و گفت:مشکلات عصر ما، و فرصت‌های برآمده از آن‌ها، اقدام جمعی ما را لازم دارد، هیچ‌گاه وضعیت به اندازه امروز اضطراری نبوده است.

بیانیه مشترک تحت عنوان اعلامیه بِلِم، می‌گوید که هدف ائتلاف تازه «جلوگیری از رسیدن آمازون به نقطه بی‌بازگشت است.»

برخی دانشمندان می‌گویند زمانی که میزان نابودی این جنگل‌ها به ۲۰ تا ۲۵ درصد رسید، بارندگی در آن به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، که باعث خواهد شد بیش از نیمی از آمازون به یک ساوانای حاره‌ای بدل شود. تخمین زده می‌شود که تاکنون ۱۷ درصد این جنگل‌ها ناحیه‌ای به وسعت فرانسه از میان رفته است.

برای مثال گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، از سایر کشورهای آمازون خواسته بود مثل او قول دهند اکتشافات نفتی تازه در آمازون ممنوع می‌شود، درحالی که برزیل درحال اکتشاف نواحی تازه در دهانه رود آمازون برای نفت است.

میلیاردها درختی که آمازون از آنها تشکیل شده حاوی مقادیر عظیمی کربن است که طی قرن‌ها ذخیره شده و برگ‌های آن‌ها هر سال به جذب دی اکسید کربنی ادامه می‌دهد که در غیراین صورت در اتمسفر باقی خواهد ماند و باعث گرمایش بیشتر زمین خواهد شد.

جنگل آمازون بزرگ‌ترین جنگل بارانی کره زمین است که بخش وسیعی از شمال قاره آمریکای جنوبی را شامل می‌شود. این جنگل بخش‌هایی از ۹ کشور برزیل، پرو، کلمبیا، بولیوی، ونزوئلا، گویان، سورینام، اکوادور و گویان فرانسه را در بر می‌گیرد. جنگل آمازون از شمال به ارتفاعات گویان، از غرب به کوه‌های آند، از جنوب به فلات مرکزی برزیل و از شرق به اقیانوس اطلس محدود می‌شود.

بیشترین مساحت جنگل‌های آمازون در حوضه آبریز رود آمازون حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است. این جنگل‌‌ها انواع گوناگونی از درختان پهن‌برگ را شامل می‌شوند که نقش بسیار مهمی در تولید اکسیژن و جذب دی اکسیدکربن موجود در هوا ایفا می‌‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت نیمی از اکسیژن جهان از جنگل‌های آمازون تولید می‌شود؛ همین امر سبب شده است که این جنگل به‌عنوان ریه زمین شناخته شود و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین میراث طبیعی یاد کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434025

مهمترین اخبار ایران و جهان: