نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 10:34

با به‌ رسمیت شناختن کوزوو، اعتماد بلگراد به کی‌یف سلب می شود

رئیس جمهور صربستان می‌گوید که اگر کی‌یف استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد، به تمام آنچه که با بلگرد ساخته است، پشت پا خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان تاکید کرد درصورتی که اوکراین استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد، تمام آنچه در ارتباط با بلگراد ساخته از جمله اعتماد سیاسی متقابل را از دست خواهد داد.

ووچیچ در یک نشست مطبوعاتی درباره تصمیم احتمالی کی‌یف در به‌رسمیت شناختن کوزوو، گفت: ما اوکراین را دوست خودمان می‌دانیم. هرگز با اوکراین هیچ جنگ یا مشکلی نداشتیم و امیدوارم که هرگز هم نداشته باشیم.

وی افزود: اما فقط تصور کنید که اوکراین، کوزوو را به رسمیت بشناسد. در این صورت، اعتماد سیاسی را از دست خواهد داد. در این مورد، ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) چطور می‌تواند مدعی شود که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد؟ محال است که بتواند. مطمئنم که زلنسکی این برگ برنده را دور نمی‌اندازد.

منطقه خودمختار کوزوو و متوهیا واقع در صربستان در فوریه ۲۰۰۸ به طور یک‌طرفه اعلام استقلال کرد و اکنون به‌دنبال پیوستن به چندین سازمان بین‌المللی از جمله یونسکو و اینترپل است. با این حال، بیش از ۶۰ کشور از جمله روسیه، چین، هندوستان و پنج عضو اتحادیه اروپا قویا به رسمیت شناختن استقلال کوزوو را رد کرده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433326

مهمترین اخبار ایران و جهان: