نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 12:17

تسهیلات اعطایی به دانشجویان در قانون جوانی جمعیت اعلام شد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد تسهیلات اعطایی به دانشجویان در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تسهیلات اعطایی به دانشجویان در راستای ابلاغ ماده ۲۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ و آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

دانشجویان می توانند با مراجعه به دانشکده های محل تحصیل و ارائه درخواست خود، از مزایای مندرج در قانون فوق به شرح ذیل بهره مند شوند.

۱. با تقاضای کتبی دانشجویان مادر باردار جهت مرخصی یک نیمسال تحصیلی قبل از زایمان بدون احتساب در سنوات تحصیلی موافقت شود.

۲. با تقاضای مرخصی دانشجویان مادر دارای فرزند زیر دو سال حداکثر تا چهار نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی موافقت شود.

۳. با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیردو سال جهت میهمانی به میزان حداکثر چهار نیمسال تحصیلی در دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی هم سطح یا پایین تر مورد تقاضا موافقت شود.

۴. با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیرسه سال جهت آموزش مجازی یا غیر حضوری برای گذراندن واحدهای دروس نظری دوره تحصیل موافقت شود. نحوه آموزش دروس مجازی این دانشجویان به ترتیب اولویت به شرح ذیل است:

الف) آموزش از طریق سامانه آرمان دانشگاه علوم پزشکی مجازی، جهت دروسی که در این سامانه موجود است.

ب) آموزش از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه محل تحصیل دانشجو، جهت دروسی که در سامانه آرمان موجود نیست.

ج) درصورتی که دانشگاه محل تحصیل دانشجو امکانات لازم جهت برگزاری دروس غیر حضوری را نداشته باشد، با همکاری سایر دانشگاه های کلان منطقه آموزشی دروس مجازی را به صورت مشترک ارائه کنند.

۵. با تقاضای دانشجوی مادر باردار یا دارای فرزند زیر دو سال جهت کاهش نوبت کاری شب (کارآموزان و کارورزان پزشکی) به شرح ذیل موافقت شود:

الف) درصورت درخواست دانشجوی مادر باردار قبل از هفته ۲۶ بارداری، ۲۰ درصد از نوبت های کاری شب کسر شود.

ب) درصورت درخواست دانشجوی مادر باردار از هفته ۲۶ بارداری تا پایان دوره بارداری، حداقل ۵۰ درصد از نوبت های کاری شب کسر شود.

ج) دانشجوی مادر باردار نیازمند مراقبت ویژه مطابق تشخیص و تایید پزشک مربوطه و تایید پزشک معتمد دانشگاه، معاف از نوبت کاری شب است.

د) درصورتیکه شرایط نیازمند مراقبت ویژه برطرف شود، درصورت درخواست دانشجوی مادر باردارحداقل ۵۰ درصد از نوبت های کاری شب این دانشجویان کسر شود.

هـ) درصورت درخواست دانشجوی مادر دارای فرزند زیر یک سال، ۵۰ درصد از نوبت کاری شب کسر شود.

و) درصورت درخواست دانشجوی مادر دارای فرزند بین یکسال تا دوسال، ۲۰ درصد از نوبت کاری شب کسر شود.

توجه: بهره مندی دانشجویان مقطع تخصص و فوق تخصص بالینی پزشکی، از مزایای مندرج در بند ۵ (کاهش نوبت کاری شب) پس از اعلام نظر از سوی وزارت بهداشت در خصوص شمول این بند برای دانشجویان مذکور قابل اجرا است.

سایر تسهیلات اعطایی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بر اساس مصوبات هیات امناء و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

۱) در نظر گرفتن پاس شیر به تعداد دو زمان یک و نیم ساعته در کشیک های ١٨ ساعته و بالاتر و یک زمان یک و نیم ساعته در کشیک های کمتر از ١٨ ساعته برای دستیاران در دوران شیردهی. همچنین دانشجویان دکتری تخصصی در دوران شیردهی در مدت حضور در دانشکده، می توانند از یک پاس یک و نیم ساعته استفاده کنند. (دوران شیردهی تا دو سال در نظر گرفته می شود.)

۲) در سه ماهه سوم دوره بارداری، در نظر گرفتن پاس استراحت به تعداد دو زمان یک ساعته برای کشیک های ١٨ ساعته و بالاتر و یک زمان یک ساعته برای کشیک های کمتر از ١٨ ساعته

۳) تسهیل و همکاری گروه های بالینی جهت استفاده راحت از مرخصی استحقاقی قانونی (۲/۵ روز در ماه) برای دستیاران در دوره بارداری یا دارای فرزند شیرخوار

۴) تسهیل سیر اخذ مرخصی استعلاجی برای دستیاران باردار در صورت وجود عارضه های مرتبط با بارداری و حاملگی پرخطر

۵) برخورداری از کمک هزینه تحصیلی در طول ٩ ماه مرخصی تحصیلی ناشی از زایمان به دستیاران رشته های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دانشجویان دکتری تخصصی

منبع: مهر
شناسه خبر: 1277070

مهمترین اخبار ایران و جهان: