نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 00:12

پنتاگون: سقوط باخموت الزاما به معنای تغییر مسیر جنگ توسط روسیه نیست

وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت سقوط شهر باخموت در اوکراین الزاما به این معنا نیست که روسیه مسیر جنگ را تغییر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت که سقوط شهر باخموت در اوکراین به معنای آن نیست که روسیه مسیر جنگ را تغییر داده است.

وی که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری در اردن مطرح می‌کرد، افزود: «معتقدم که ارزش نمادین (باخموت) بیشتر از ارزش راهبردی و عملیاتی آن است».

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که نمی‌داند نیروهای روس چه زمانی خواهند توانست کنترل شهر باخموت را در دست بگیرند و سقوط باخموت الزاما بدین معنا نیست که روسیه مسیر جنگ را تغییر داده است.

این در حالی است که روزنامه بیلد دوشنبه به نقل از منابع دولتی اوکراین گزارش داد کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح این کشور در جریان است. منابع دولتی اوکراین به این روزنامه آلمانی گفتند که زالوژنی هفته‌ها پیش خواستار عقب‌نشینی از باخموت شهر کلیدی در دونتسک دونباس شده بود. 

به گزارش راشا تودی، این فرمانده اوکراینی به زلنسکی توصیه کرد که «آرتیوموفسک» که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود را به جای ادامه دفاع از آن در مقابل نیروهای روسیه، رها کند. با این حال، رئیس‌جمهور اوکراین این شهر را سنگر اعلام و از عقب‌نشینی خودداری کرد. 

طبق این گزارش، در حالی که روسیه در این شهر در حال پیشروی است، واشنگتن از اواخر ژانویه از زلنسکی خواسته از آن عقب بکشد و بر آمادگی برای ضد حمله ادعایی بزرگ مسکو در بهار با استفاده از تسلیحات ارائه شده غرب تمرکز کند اما رئیس‌جمهور اوکراین بیم آن را دارد که این اقدام باعث ضربه روحی شود. 

این شهر بخشی از خط دفاعی ۷۰ کیلومتری اوکراین است که زمانی که کی‌یف نبرد در دونباس را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، ایجاد شد. به نوشته وبگاه شبکه راشا تودی، مقام‌های آمریکایی ارزیابی کرده‌اند که از دست دادن آن بر وضعیت استراتژیک تاثیری نخواهد داشت. 

منابع بیلد مدعی شدند نیروهای اوکراینی مستقر در باخموت متوجه نمی‌شوند که چرا همچنان به حفظ این شهر ادامه می‌دهند و معتقدند باید مدت‌ها قبل عقب‌نشینی می‌کردند. زلنسکی اخیراً گفت نیروهای اوکراینی تا زمانی که معقول باشد به دفاع از باخموت ادامه می‌دهند. 

پایان پیام/./ ت 1677

منبع: فارس
شناسه خبر: 1077970

مهمترین اخبار ایران و جهان: